dc.contributor.advisor | Chahboun, Sobh | |
dc.contributor.advisor | Munch, Christine Bjerkan Østbø | |
dc.contributor.author | Eilertsen, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2022-09-28T11:55:49Z | |
dc.date.available | 2022-09-28T11:55:49Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3022179 | |
dc.description.abstract | ASF er en nevroutviklingsforstyrrelse (Øzerk og Øzerk, 2020), som omfatter vansker med gjensidig sosialt samspill, språk og uhensiktsmessig atferd. I et samfunn der man er avhengig av kommunikasjon, vil dette være utfordrende for barn med ASF fordi de har vansker med å kommunisere med andre. Det er viktig å få inn flere spesialpedagoger som arbeider med disse barna, og at det er flere i barnehagen som har den kunnskapen som trengs. Det er grunnleggende at de i barnehagen får en forståelse over hvordan man skal møte barn med ASF på deres behov og utgangspunkt.
Utfordringer i sammenheng med kommunikasjon er et kjennetegn for barn med ASF. Kommunikasjonen for barn med ASF er mer krevende da de har lite språk. Å sikre at barn med ASF skal få mulighet til å si det de mener, kommunisere og ikke være avhengige av at andre skal snakke for de, er det viktig å starte tidlig med alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Skal dette utvikle seg i best mulig retning er det behov for tidlig innsats og intensive tiltak. Dette er lettere å få i gang dersom det er nok folk i barnehagen som har den kunnskapen som trengs. Det er viktig at barn i barnehagen som ikke har det språket og den kommunikasjonen som de andre barna har, får tidlig ASK slik at de blir gjort seg forstått og kan kommunisere med andre. Det er dette jeg ønsker å finne ut av, - hvordan barnehagen arbeider med barn med ASF og deres kommunikasjonsutfordringer.
Temaet i denne bacheloroppgaven blir da kommunikasjonsutfordringer hos barn med autisme, og problemstillingen min blir derfor
«Hvordan arbeider barnehagen med kommunikasjonsutfordringer hos barn med autsimespekterforstyrrelser?». | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Kommunikasjonsutfordringer hos barn | en_US |
dc.title.alternative | Hvordan arbeider barnehagen med kommunikasjonsutfordringer hos barn med autsimespekterforstyrrelser? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Hanna Eilertsen | en_US |