Mann og pedagogisk leder i barnehagen
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019175Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne studien er ledelse og kjønn i barnehagen. Jeg syns det er viktig å få en bredere forståelse av hvordan barnehagen som en kjønnet organisasjon påvirker menneskene i organisasjonen. Det å se på menns opplevelser har spesielt appellert til min nysgjerrighet. Jeg er også personlig opptatt av likestilling og rettferdighet.
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i semistukturerte intervju med seks pedagogiske ledere med variert erfaring innen sektoren. Empiri er drøftet med blandt annet Yukl’s ledelsesteori (2020) som bidrar med et bredt perspektiv innen ledelse, Connell (2005) West og Zimmermans (1987) kjønnsteori som først introduserte begrepet «doing gender» og Butler(2004) som har videreutviklet begrepet i moderne kjønnsteori. Jeg benytter disse da de er relevante for å forstå ledelse som et kjønnet fenomen.
Felles for disse er at over flere tiår er de er aktuelle med nyere artikler og har fremdeles en sterk innflytelse i forskningsfeltet. Mitt kjønnsteoretiske utgangspunkt for studiet sosialkontruktivismen, at kjønn er sosialt konstruert og påvirkes av forhold som kultur, rådende diskurser og etablerte forståelser.
Funnene i denne studien gir innsikt i hvordan det oppleves for menn å utøve ledelse i en organisasjon med en ujevn kjønnsfordeling. Den gir også en innsikt i hvordan menn ser på seg selv som rollemodeller i barnehagen og hvilke tanker de har om den nasjonale satsningen for å få flere menn inn i Norske barnehager. Denne satsningen nevnes i stortingsmelding 41Kvalitet i barnehagen (Meld.41(2008-2009)). Masteroppgaven er en empirisk undersøkelse av hvordan 6 mannlige pedagogiske ledere opplever å utøve ledelse i barnehagen. Funnene i denne studien kan bidra til å belyse et tema som er nyttig for samfunnet og kan ha relevans for praksisfeltet. Ved økt kunnskap om hvordan menn opplever å utøve ledelse kan vi få økt kunnskap om hvordan rekruttere og beholder menn i barnehagen.