dc.description.abstract | Lesing er noe jeg har hatt en interesse for hele livet, og jeg har brukt mye tid på lesing selv. Fra jeg kan huske har jeg blitt lest for av foreldrene mine, og jeg begynte raskt å ønske å lese på egenhånd. Gjennom tre studieår og flere praksisperioder har jeg sett og erfart at lesestund har en sentral plass i en barnehagehverdag, og barnehagelæreren har stor betydning for tilrettelegging av gode lesestunder i barnehagen. Solstad (Solstad, 2018, s. 39) skriver at barnehagen skal bidra til fascinasjon for lesing hos barna slik at de ønsker å bli lest for. Rammeplanen sier også at barnehagen skal «bidra til at barna opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale» RP. 2017, s. 48).
Som barnehagelærer er det mye man kan gjøre for å skape gode leseopplevelser for barn, og derfor ønsker jeg å se mer på formidlingen i en lesestund. Jeg ønsker å finne ut hvordan barnehagelæreren tilrettelegger for en tilrettelagt lesestund i barnehagen og hva barnehagelæreren tenker rundt en lesestund, hvordan boken blir lest, om det blir tatt i bruk konkreter, innlevelsen i formidlingsrollen og rammene rundt formidlingen. Dette er spørsmål som har inspirert meg til å undersøke temaet og ført meg til problemstillingen:
Hva vektlegger barnehagelæreren i en tilrettelagt lesestund for å skape gode leseopplevelser for barn? | en_US |