dc.description.abstract | Etter å ha gått fordypningen innenfor de estetiske fagene har jeg blitt oppmerksom på hvordan barna bruker leken til å utforske det estetiske. Nærmere bestemt virkemidlene som ligger til grunn i barns dramatiske lek og uterommet som tilbyr andre impulser til leken. Innenfor fagområdet kunst, kultur og kreativitet i rammeplanen står det følgende at barnehagen skal bidra til at barna «har tilgang til ting, rom og materialer som støtter opp om deres lekende og estetiske uttrykksformer» (Rammeplanen for barnehagen innhold og oppgaver, 2017, s. 32). Som skal bidrar til at barna har muligheten til å «tar i bruk fantasi, kreativ tekning og skaperglede» (Rammeplanen for barnehagen innhold og oppgaver, 2017, s. 32).
Ser man disse sitatene i sammenheng med hverandre, er det spennende å se hvordan barna tar i bruk uterommets mulighet og skaper sin dramatiske lek. På bakgrunn av dette falt jeg på følgende tema og problemstilling: 1.1 Valg av problemstilling Dramatisk lek og uterommet På hvilken måte kan barn bruke dramatisk lek i uterommet? Denne problemstillingen er viktig fordi at den legger grunnlaget for å skape mer kunnskap rundt barns dramatiske lek og uterommets betydning. Med dramatiske lek mener jeg hvordan barna bruker lekens formspråk. Det som kjennetegner leken i dramatisk form og uterommets betydning. Dette vil også kommer tydeligere frem i teorikapitlet | en_US |