dc.contributor.author | Rudolph, Sebastian | |
dc.date.accessioned | 2021-09-24T11:05:35Z | |
dc.date.available | 2021-09-24T11:05:35Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2781384 | |
dc.description.abstract | Nærmiljøet til ethvert barn er sosialiseringsarenaen der barnet vokser opp og etter hvert skal utvikle tilhørighet til. Videre er nærmiljøet stedet der barnet vil gjøre sine første erfaringer som deltaker i lokal- og storsamfunnet (Udir, 2017, s. 56). Flere minoritetsspråklige barn har foreldre som har flyttet til Norge i voksen alder. Foreldrene har dermed ikke langvarige røtter i lokalsamfunnet. Med en slik bakgrunn får barnehagen tildelt en enda viktigere mandat som en sosial læringsarena og møteplass.
Den valgte problemstillingen for denne fagtekst sikter å belyse hvordan et valgt, men ikke nærmere presisert nærmiljø i en kommune i Nord-Norge kan brukes som en ressurs i utvikling av literacy av minoritetsspråklige barn i barnehagealderen. Med alle disse faktorene som ligger til grunn lyder problemstillingen til denne avhandling slik:
«Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minoritetsspråklige barn sin literacy?» | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Sebastian Rudolph | en_US |