Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChahboun, Sobh
dc.contributor.advisorHovik, Lise
dc.contributor.authorNilssen, Thea Pilgaard
dc.date.accessioned2021-09-20T12:07:56Z
dc.date.available2021-09-20T12:07:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779208
dc.description.abstractProblemstillingen jeg har valgt er; «på hvilken måte kan man arbeide med språkutviklingen til barn med autisme i barnehagen?». I barnehagen har barn med særskilte behov rett til oppfølging og tilrettelegging av det allmennpedagogiske tilbudet, slik at innholdet formidles på en måte som alle barn har nytte av (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 27). Jeg ønsker derfor å se på nettopp hva som kan tilrettelegges for språkutviklingen hos barn med autisme. Problemstillingen tar for seg hvordan barnehagen konkret arbeider med barnas språkutvikling i barnehagen, og jeg ønsker derfor å observere dette for å best mulig kunne se hvordan det gjøres i praksis. Barn med autisme har et stort behov for å hele tiden vite hva som skal skje, hvordan det skal skje og når det skal skje, for at hverdagen deres blir minst mulig uforutsigbar og overraskende (Welton, 2014, s. 23). Derfor er jeg nysgjerrig på hvordan barnehagen tilrettelegger for at barna skal oppleve forutsigbarhet og forberedes på hva som venter dem. Jeg vet fra før at barnehagen bruker ASK-lapper i de daglige aktivitetene og går gjennom timeplanen med hele barnegruppen. Jeg ønsker å finne ut om lappene brukes på grunn av barna med autisme, eller om barnehagen ville brukt dem uansett. Språkutviklingen til barn med autisme kan variere enormt, og jeg lurer derfor også på hvordan de ansatte vet hva som skal til for de aktuelle barna og hvilke mål de setter seg for at barna skal utvikle språket sitt. Hvordan vurderer de barna med autisme, og hvordan bruker de personalgruppen til å kartlegge hvordan hvert enkelt barn ligger an i utviklingen med tanke på deres forutsetninger? Gjennom arbeidet med denne bacheloroppgaven håper jeg at jeg sitter igjen med mye kunnskap om autisme og språkutvikling, slik at jeg selv blir bedre rustet for arbeidslivet og har erfaring nok til å kunne tilrettelegge for barn med særskilte behov.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSpråkutvikling hos barn med særskilte behoven_US
dc.title.alternativePå hvilken måte kan man arbeide med språkutviklingen til barn med autisme i barnehagen?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThea Pilgaard Nilssenen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal