Vi er arkitekter i dag
Abstract
Det er slik jeg ser det mye forskning og meninger rundt hva et godt læringsmiljø kan være for barn. I denne studien retter jeg fokuset mot barnas egne oppfatninger av barnehagens innemiljø og deres perspektiver på hva en barnehage burde inneholde. Det kommer stadig ny forskning på barnehagens fysiske inne og ute -miljøs påvirkning på barns lek, læring og trivsel. Jeg har ikke fokusert på hva barn kan lære i barnehagen, men hvilke kvaliteter i rom som kan styrke barns trivsel og opplevelse av god barndom.
Jeg har gjennomført et kunstpedagogisk prosjektarbeid som har lagt til rette for undring og dialog rundt romlige kvaliteter som barn tillegger en verdi. Dette har ført til at barna har utforsket fenomenet rom ved å gå inn i rollen som arkitekter, for å kunne uttrykke deres perspektiver. Prosjektet har blitt gjennomført sammen med 12 barn i alderen 5-6 år i en barnehage. Dette er en fenomenologisk studie med hensikt om å lære om barns opplevelser og meninger rundt fenomenet rom. Jeg har i tillegg latt meg inspirere av metoden mosaic approach, gjennom at barna har vært aktivt deltakende og fått uttrykket seg gjennom ulike modaliteter.
Funnene i denne studien kan gi innsikt i metoder for hvordan barna kan involveres enda mer i tilrettelegging og planlegging av barnehagens innemiljø, slik at barnas perspektiver og ønsker for rom tillegges en verdi, og barnas medvirkning for utvikling av dagens barnehager får spille en større rolle. Dette er en studie som vektlegger det å lære av barn, for å utvikle barnehagens romlige kvaliteter.