Show simple item record

dc.contributor.advisorStorli, Rune
dc.contributor.advisorAmundsen, Hilde Merete
dc.contributor.authorLøvbukten, Anette
dc.date.accessioned2021-08-31T10:59:51Z
dc.date.available2021-08-31T10:59:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2771926
dc.description.abstractStudiens hensikt har vært å lytte til barns stemme for hvordan de opplever lek og trivsel i deres eget fysiske utemiljø i barnehagen. 4-åringene fikk være deltakere i forskningen. Studien er situert i hermeneutisk, fenomenologisk vitenskapsteori. Datainnsamlingsmetodene brukt i forskningen var inspirert av The Mosaic Approach. Det ble benyttet både tradisjonelle kvalitative metoder og kvalitative metoder hvor 4-åringene var deltagende. De tradisjonelle kvalitative metodene var etnografisk observasjon og feltnotater, sammen med videofilm som en nyere metode for å komme nærmere barns livsverden. 4-åringenevar med å skape og reflektere over empirien gjennom metodene med gåtur, fotografier, samtale, tegning, lage «verdens beste lekeplass» med løse materialer og fokusgruppesamtale. Til sammen ble det et rikt materiale om hva 4-åringene opplever som viktig for lek og trivsel i utemiljøet. For barna var det viktig med spenning, utforsking, og vennskap. Funnene ledet til teori om fysisk og sosial affordances, risikofylt lek, barns opplevelse av trivsel og venner i barnehagen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSpenning, utforsking og vennskapen_US
dc.title.alternativeHva opplever 4-åringer som viktig for deres lek og trivsel i barnehagens fysiske utemiljø?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal