dc.contributor.author | Taraldsen, Tale Nordset | |
dc.coverage.spatial | Trondheim, Norge | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-11-10T14:18:57Z | |
dc.date.available | 2020-11-10T14:18:57Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2687208 | |
dc.description.abstract | Jeg har brukt mye tid på å komme frem til en problemstilling som kunne passe temaet mitt og
hvilket perspektiv jeg skulle velge. Erfaringene jeg har gjort meg har vært utfordrende og tøffe, noen nærmest usynlig og eller helt ukompliserte. Gjennom min tid har dette blitt håndtert veldig ulikt pga. manglende kompetanse og erfaring. Ved flere anledninger har det vært frustrasjon fra pedagoger og assistenter/fagarbeidere over manglende informasjon fra foreldre rundt samlivsbrudd eller hvordan dette skal håndteres, spesielt ved mer utfordrende samlivsbrudd.
Disse spørsmålene stiller jeg til meg selv som pedagog og på grunnlag av dette kom jeg frem til problemstillingen «hvordan håndterer barnehagelæreren foreldresamarbeid ved samlivsbrudd?».
Problemstillingen tar utgangspunkt i pedagogens perspektiv og forskningen tar sikte på å styrke pedagogens rolle i et vanskelig, utfordrende eller et ukomplisert samlivsbrudd med å jobbe frem gode rutiner og være mer forberedt når hendelsene skjer. Barnehagen skal sikre et godt foreldresamarbeid og et personal som er imøtekommende, trygg og anerkjennende er med på å styrke tillit og trygghet til barnehagen. Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (2017, s. 29) sier noe om forventningene til barnehagen om hvordan de skal forholde seg til foreldresamarbeid på en god måte og jobbe tett med foreldrene for å sikre barnets beste. For å sikre det som forventes av et godt foreldresamarbeid må man være forberedt på alle og ulike senarioer. Erfaringer jeg har gjort meg er årsaken til at jeg ønsker å forske på dette feltet for å bli mer stødig, tydelig og trygg i møte med foreldre. Et godt foreldresamarbeid er med på å skape trygghet for barnet i barnehagen i en utrygg hjemmesituasjon. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Foreldresamarbeid- ved samlivsbrudd: hvordan håndterer barnehagelæreren foreldresamarbeid ved samlivsbrudd | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Tale Nordset Taraldsen | en_US |
dc.source.pagenumber | 36 | en_US |
dc.description.localcode | BPBAC4900 | en_US |