dc.description.abstract | Matematikk omgir oss overalt og kan identifiseres i det meste vi foretar oss i hverdagen. Språk og matematikk er noe som henger tett sammen, og matematisk begrepstilegnelse omfatter både tilegnelse og forståelse av ulike matematiske begreper. Naturbarnehager har som kjent et tydelig fokus på naturen som læringsarena, og vektlegger aktiviteter i naturen gjennom hele året, som forankres i Lov om barnehager (2017) og Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017), heretter rammeplanen. Det stilles her visse krav til personalet i arbeid med barns språkutvikling, som tilretteleggere av språkstimulerende miljø hvor barn kan sanse, erfare, utforske og videreutvikle sin matematiske språkforståelse- og kompetanse.
Selve oppgaven bygger på kvalitativ forskning i tre ulike naturbarnehager, og skildrer deres arbeid med matematikk. Kunnskap om begrepstilegnelse er viktig for personalet i barnehagen, for å kunne fremme barns språklige og matematiske kompetanse i lek og annen aktivitet. Bakgrunnen for min forskning er å løfte fram og belyse matematikken i naturbarnehagen, og hvordan personalet tilrettelegger for matematisk begrepstilegnelse for 3 4-åringer. Hensikten er å skape økt innsikt i og kunnskap om tilrettelegging av språk og matematikk, og å gi inspirasjon til andres matematiske arbeid i barnehage generelt. Dette er et tema som vekker stor interesse i meg, og har bidratt sterkt til at jeg foretok nettopp dette temavalget. Det finnes en god del forskning på barnehagematematikk og begrepstilegnelse generelt, men veldig lite er relatert til naturbarnehager. Med utgangspunkt i dette og av egen interesse har jeg valgt å søke svar på følgende problemstilling:
«Hvordan tilrettelegger personalet for 3-4-åringers tilegnelse av matematiske begreper i naturbarnehagen?» | en_US |