Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEgset, Camilla Kalvatn
dc.contributor.advisorTvinnereim, Kathrine Rønning
dc.contributor.authorJenssen, Chatrine Moe
dc.coverage.spatialTrondheim, Norgeen_US
dc.date.accessioned2020-11-05T08:57:56Z
dc.date.available2020-11-05T08:57:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2686499
dc.description.abstractI april 2020 kom det nye oppdateringer over ekteskap og skilsmisser i Norge. Ifølge Statistisk sentralbyrå var det i 2019 inngått 19 855 ekteskap og 9 609 skilsmisser (Statistisk sentralbyrå (SSB), 2020). Den tradisjonelle kjernefamilien blir i dagens samfunn utfordret av andre familieformer, og det er ikke like vanlig at mor, far og barn bor under samme tak. «I 2017 opplevde omtrent 20 000 barn at foreldrene ble skilt eller separert», fastslår Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), 2019). Da det stadig er flere barn som vokser opp med foreldre som samboere, er det ikke tilsvarende tall på hvor mange samboerpar med barn som gikk fra hverandre. Derfor kan vi si at det ikke finnes et nøyaktig tall for hvor mange barn som hvert år opplever at foreldrene går fra hverandre (Bufdir, 2019). Det viser seg at andelen barn som bor med begge foreldrene synker jo eldre barna blir. Tre av fire barn under 18 år bor sammen med begge foreldrene sine (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), 2018). I Foreldresamarbeid skriver Glaser at «foreldrerollen er endret, livet i familien er generelt mer travelt og oppjaget, og stadig flere barn opplever at foreldrene skiller lag og finner seg en ny partner» (2018, s. 28). Den tradisjonelle kjernefamilien fremstår ikke lenger som monopol for familiedannelse fordi den blir utfordret av andre familieformer. Eksempelvis kan andre familieformer være slik som aleneforelderfamilier, to- og fler-kjernefamilier, homofile og lesbiske foreldre (likekjønnede familier), fosterforeldre, steforeldre m.m. (Glaser, 2018, s. 30). I barnehagen er det sett på som både sentralt og viktig å alminneliggjør ulike familieformer slik at ingen barn opplever seg som diskriminert i barnehagehverdagen, hevder Glaser (2018, s. 31). Det understrekes i rammeplanen at barnehagen skal synliggjøre et mangfold i familieformer hvor de skal sørge for at alle barn får sin familie speilet i hverdagen (Rammeplanen for barnehagen: innhold og oppgaver 2017, s. 12). En pedagogisk leder skal blant annet sørge for at rammeplanen oppfylles gjennom det pedagogiske arbeidet, i tråd med god faglig skjønn (Rammeplanen for barnehagen: innhold og oppgaver 2017, s. 15).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskoleen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleBarn og samlivsbrudd: hvordan arbeider pedagogisk leder i barnehagen med barn og samlivsbrudd?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderChatrine Moe Jenssenen_US
dc.source.pagenumber30en_US
dc.description.localcodeBNBAC3900en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal