Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchram, Marianne
dc.contributor.advisorStordal, Gjertrud
dc.contributor.authorVorsmann, Loretta
dc.coverage.spatialTrondheim, Norgeen_US
dc.date.accessioned2020-10-06T08:53:55Z
dc.date.available2020-10-06T08:53:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2681266
dc.description.abstractBarns medvirkning er et sentralt tema i dag, spesielt etter paradigmeskifte mellom «human becomings» og «human beings» (Kristiansen, 2012, s. 189). Det å se på barnet som et subjekt fremfor et objekt gjør at barns medvirkning spiller en stor rolle i barnehagehverdagen. Både FN’s barnekonvensjon, barnehageloven og rammeplanen pålegger barnehageansatte om å sørge for barnas deltakelse i deres eget liv. Samt deres mulighet til å påvirke og være en del av et samfunn - et samfunn i barnehagen. (Lov om barnehagen §3 & Rammeplan for barnehagen, 2017, s. 27). Interessen min for barns medvirkning oppsto for alvor da min tidligere praksislærer nevnte at hun alltid prøvde å unngå å si svaret nei til barna. Det fikk meg til å reflektere og tenke over min egen holdning til svaret nei og hvordan det påvirket undringsmuligheten og samspillet med barna. I forbindelse med utvekslingen var jeg i praksis i en barnehage hvor personalet vektla medvirkning i prosjektarbeid. Det fikk med til å undre enda mer over medvirkning og hva det innebærer. Jeg oppdaget hvor mange ulike måter personalet kan tilnærmes barnas medvirkning. I form av personalets meninger og holdninger i møte med barna. Mitt ønske var å finne ut mer om alle barn faktisk har en reell sjanse til å medvirke og hvordan personalet jobbet med å fremme barns medvirkning. Samt om det var noe som virket hemmede for barns mulighet til å medvirke i barnehagen. Oppgaven min er relevant for fordypningen min da jeg har valgt å fokusere på at alle barn har rett til medvirkning, uavhengig av bakgrunn, forutsetning, kjønn og religion eller livssyn. Jeg var nysgjerrig på hvordan ansatte jobbet med å inkludere alle i medvirkningsprosessen. Deretter lyder problemstillingen min slik: «Hvordan blir medvirkning forstått og praktisert av personalet i en barnehage som har fokus på inkludering?»en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskoleen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleMedvirkning i barnehagen: hvordan blir medvirkning forstått og praktisert av personalet i en barnehage som har fokus på inkludering?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderLoretta Vorsmannen_US
dc.source.pagenumber35en_US
dc.description.localcodeBHBAC3920en_US
cristin.fulltext


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal