dc.description.abstract | Temaet for dette bachelorprosjektet er overgangen fra barnehage til skole fordi jeg ønsket mer kompetanse om barnehagelærerens rolle for pedagogisk arbeid i det siste året i barnehagen. Temaet ble til etter at jeg leste boka «Lekbasert læring» (Størksen, et al., 2019) om Agder prosjektet hvor jeg ble inspirert av deres strategi hvor trygge relasjoner og lekbasert læring er fundamentet for barns læring av språk, sosial kompetanse, matematikk og selvregulering. Jeg vil ha mer kompetanse på hva barn trenger av utfordringer det siste året i barnehagen. Etter å ha jobbet ett år med skolestarterne, så kjenner jeg at jeg har stor interesse for barnets utvikling, lek, læring og danning i det siste året i barnehagen. Hvordan skal jeg som barnehagelærer gi barna en stødig ryggsekk som vil trygge dem i sin overgang til skolen? Overganger kan være sårbart hos mange barn, og det er viktig å skape en god og trygg overgang. Det er noe kritikk i at barnehagen holder på å overta skolens måte å jobbe på, og det kan sees på i sammenheng med offentlige føringer (Hognes, 2019). I definisjonen av ett samarbeid mellom barnehagen og skolen kan det forstås at barnehagen har større innflytelse og dermed kan barnehagelærere sikre en sammenheng mellom barnehagen og skolen ved å gjøre barnehagen mer lik skolens arbeidsmåte (Hognes, 2019, s. 21). I dette bachelorprosjektet velger jeg å forske på hva barnehagelærere legger vekt på, og hvordan det de legger vekt på kommer til uttrykk. Med utgangspunkt i min interesse for førskolebarna blir problemstillingen slik: Hva legger barnehagelærere vekt på i forhold til barns lek og læring i overgangen fra barnehage til skole, og hvordan kommer dette til uttrykk i det pedagogiske arbeidet med skolestarterne? | en_US |