Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFranck, Karianne
dc.contributor.authorPaulsen, Therese
dc.coverage.spatialTrondheim, Norgeen_US
dc.date.accessioned2020-09-25T08:23:27Z
dc.date.available2020-09-25T08:23:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679600
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt hvordan barn med rett til spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging synliggjør sine perspektiver i møte med barnehagens normalitetsgrenser. Tema for oppgaven er aktuell og viktig sett mot utvikling av normalitetsforståelse i barnehagen, men spesielt viktig rettet mot hvordan barn kan fremstå som aktører i eget hverdagsliv. Studien søker å besvare problemstillingen: Hvordan synliggjør barn med rett til spesialpedagogisk hjelp sine perspektiver i møte med normalitetsgrenser i barnehagens hverdagsliv? Studien avgrenses til å omhandle perspektivene til fire gutter på 5 år hvor alle har rett til spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging i henhold til barnehageloven, 2005, § 19a. Metodisk fremgangsmåte forankres i kvalitativ tilnærming hvor observasjon og barneintervju har utviklet datamaterialet. Over en treukers periode har jeg fulgt barna i barnehagehverdagen, og min interesse har vært rettet mot deres uttrykk for egne perspektiver i møte med normalitetsgrenser, sett som akseptabel, forventet og ønskelig atferd og væremåte. Forskningsstrategien er deskriptiv da den gjør forsøk på å beskrive barnas virkelighet gjennom en fenomenologisk tilnærming. Samtidig er den normativ gjennom sosialkonstruksjonistiske fortolkninger og teoretiske tilnærminger. Sentralt for funnene i denne studien drøftes hvordan barn synliggjør sine perspektiver ved å utøve motmakt sett som ignorering, protest og forhandling av barnehagens normalitetsgrenser. Normalitetsgrenser ses for studien som skapt og (re)etablert i interaksjon, av barnehagens aktører - hvor sosial orden, institusjonelle rammer og pedagogisk praksis konstruerer handlingsbetingelser i barnehagens hverdagsliv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskoleen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleBarn som viktige aktører for utviklingen av normalitetsforståelse i barnehagen: En kvalitatitv studie av hvordan fire barn med rett til spesialpedagogisk hjelp synliggjør sine perspektiver i møte med normalitetsgrenser i barnehagens hverdagsliven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderTherese Paulsenen_US
dc.source.pagenumber89en_US
dc.description.localcodeMSMOP5900en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal