Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHammer, Ingrid Strøm
dc.coverage.spatialTrondheim, Norgeen_US
dc.date.accessioned2020-09-22T07:33:36Z
dc.date.available2020-09-22T07:33:36Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678911
dc.description.abstractEksperimenter og praktiske aktiviteter i skolen har vekket stor realfaglig begeistring hos meg. Jeg syns det er spennende å utforske forskjellige fenomen, samt gjennomføre ulike eksperimenter og forsøk. Plutselig kan det oppstå uventede resultater som igjen gir utgangspunkt for nye utforskingsmuligheter med nye oppdagelser og løsninger. Engasjementet over det underfulle har bidratt til en sterk utforskerglede, og min realfagsglede har blitt styrket gjennom utallige eksperimenter og forsøk. Ifølge Broström og Frøkjær (2016, s. 29) kan eksperimenter bidra til en begynnende forståelse for naturvitenskapelige prosesser og fenomen. Man kan i tillegg utvikle positive holdninger til realfag. Jeg anser derfor at det vil være betydningsfullt med en innføring av naturvitenskapelige eksperimenter allerede i barnehagen. Da vil man i tidlig alder bli introdusert for et univers fylt med utforsking, nysgjerrighet, undring og engasjement over forskjellige naturvitenskapelige fenomen. I Rammeplan for barnehagen – Innhold og oppgaver (2017, s. 53) påpekes det i fagområdet natur, miljø og teknologi, at barnehagen skal bidra til at barna opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover (senere referert til som Rammeplan for barnehagen). Av den grunn er det essensielt at barn får mulighet og anledning til å drive realfaglig forskning i barnehagen. Som Kristindottir (i Solli, 2020) uttrykker, er eksperimentering morsomt og spennende, og det skaper nysgjerrighet, samt at barns utforskertrang blir forsterket gjennom en undrende væremåte i utforskingsprosessen. Undring vil derfor være en fremtredende faktor i barns utforsking av naturvitenskapelige eksperimenter. Barn er utforskende av natur, og det ligger i deres væremåte en kontinuerlig utforsking av omverden. De undersøker omgivelsene fra ulike perspektiv for å tilegne seg kunnskap, erfaring og mening. Å drive aktiv eksperimentering med naturvitenskapelige fenomen i barnehagen kan bidra til at barna gjennom en lekende tilnærming til læring utvikler nye kunnskaper og ferdigheter. Av Rammeplan for barnehagen (2017, s. 22) fremkommer det at barnehagen skal støtte barns lyst til å leke og utforske, samt at barna skal få undersøke, utvide sine perspektiv og få ny innsikt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskoleen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleEksperimentering med naturfenomen i barnehagen: en bacheloroppgave om barns undring, glede og engasjement over naturvitenskapelige eksperimenteren_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderIngrid Strøm Hammeren_US
dc.source.pagenumber33en_US
dc.description.localcodeBHBAC3990en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal