Show simple item record

dc.contributor.authorKilli, Anna
dc.coverage.spatialTrondheim, Norgeen_US
dc.date.accessioned2020-09-17T12:51:28Z
dc.date.available2020-09-17T12:51:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678310
dc.description.abstractI 2017 ble norske barnehager introdusert for en ny rammeplan; med gjenkjennelig innhold, ble den forhenværende rammeplanen utviklet med nye fremstillinger og andre vilkår. Blant ferske inntrykk dukket «livsmestring» opp som en slags ledestjerne som skulle fundamentere blant annet betydningen av å arbeide med psykisk helse i barnehagen; her ble det presisert at barnehagen skal fremme barnas fysiske og psykiske helse, og på denne måten bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 8). Psykisk helsefremmende arbeid har således kommet sterkere frem, både i rammeplan, læreplaner og medier. Til tross for det sterke samfunnsengasjementet, derav et stort fokus på viktigheten av å arbeide med psykisk helse fra ung alder, er jeg imidlertid usikker på hvilke konkrete tiltak som er satt i bevegelse for å få dette på dagsordenen. Det er bakgrunnen for mitt ønske og interesse for videre utforskning av tematikken; både for å se på hvordan barnehager arbeider med dette i dag, men også for å se hvordan jeg i min fremtidige yrkesrolle kan jobbe for å implementere arbeid med psykisk helse i hverdagen. I denne oppgaven har jeg derfor ønsket å utforske hva som ligger i begrepet psykisk helse, både ved å fordype meg i pensumlitteraturen, men også ved å undersøke de ulike oppfatningene i praksisfeltet. Deretter har jeg begjært en forståelse for hva som ligger i den negative dimensjonen av psykisk helse; ved å se på hvilke vansker og lidelser barn i barnehagealder kan erfare, har jeg søkt en dypere forståelse for hva psykisk helse i realiteten rommer og hvordan dette oppleves for et barn. Avslutningsvis har jeg ønsket å finne ut av hvordan praksisfeltet arbeider for å implementere psykisk helsefremmende arbeid i hverdagen, og dette var utgangspunktet for valget av problemstilling: «Hvordan arbeider barnehager for å fremme psykisk helse i hverdagen?»en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskoleen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.title"Vi kan hjelpe barna slik at de tar på seg regntøyet når stormen kommer": En oppgave om psykisk helsefremmende arbeid i barnehagenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.rights.holderAnna Killien_US
dc.source.pagenumber29en_US
dc.description.localcodeBHBAC3980en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal