Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPreus, Vibeke
dc.contributor.advisorNergaard, Kari
dc.contributor.authorSponås, Marianne Løseth
dc.coverage.spatialTrondheim, Norgeen_US
dc.date.accessioned2020-09-17T12:28:56Z
dc.date.available2020-09-17T12:28:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678294
dc.description.abstractI løpet av mine snart tre år som student på DMHM har jeg gjennom praksis og teori erfart og reflektert og dermed fått nye synspunkt på barnehagelærer som yrke. Jeg har funnet ut hva det vil si for meg å være en trygg og god voksen, hvordan man arbeider med ulike fagområder og hvordan man samarbeider med barn, voksne og foreldre. Likevel er det et område som har vekket mer av min interesse og oppmerksomhet enn de andre, og det er litteraturformidling. Jeg har gjennom hele mitt liv vært glad i å lese bøker og bli formidlet til, og dette er noe som sterkt har preget min barndom. Jeg har hatt gode formidlere i foreldre, søsken, barnehage og skole. Dette har ført til et ønske om å selv være en god formidler til de barna jeg kommer til å være pedagog for. Da jeg begynte mitt siste år på DMMH føltes det ut som om valg av tema til bachelor var en stor, mørk sky hengende over meg. Jeg greide ikke å bestemme meg for hva jeg ønsket å skrive om, helt til en dag i september 2019. Da ble jeg møtt av overskriften «Å arbeide med bildebøker i barnehagen» under en forelesning. Jeg ble mer og mer inspirert ettersom forelesningen utviklet seg og kjente jeg hadde funnet det tema jeg ønskte å undersøke i min bachelor. Jeg har alltid likt å formidle bøker til barn i praksis, og kjente det var spennende å skulle undersøke om litteraturformidling i barnehagen. Dette temaet er og dagsaktuelt siden det i Rammeplan for barnehagen innhold og oppgaver står blant annet de ansatte skal legge til rette for at barna «opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale» (Kunnskapsdepartementet, 2017, Demokrati). Selve temaet litteraturformidling er stort, derfor valgte jeg å avgrense det med å stille meg selv spørsmål som jeg ønsket å fordype meg i. Jeg ønsket å se på selve formidlingssituasjonen. Hvordan blir boken lest? Bruker formidler konkreter, variasjon med stemmen? Når man planlegger en formidlingssituasjon, hvor er det man leser for barna? Sitter man i en lesekrok, eller kanskje i garderoben. Hvordan er rammene rundt formidlingen? Slike spørsmål har inspirert meg til å undersøke temaet nærmere og jeg har derfor utviklet en problemstilling: «Hvordan formidler en ansatt en bildebok i en planlagt samlingsstund i barnehagen?»en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskoleen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.title"Ska vi les en bok": En obersvasjonsstudie en planlagt bildebokformidling i barnehagenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber32en_US
dc.description.localcodeBHBAC3970en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal