Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjæran, Sissel Dahlen
dc.contributor.advisorSemundseth, Marit
dc.contributor.authorJuul, Ingrid
dc.coverage.spatialTrondheim, Norgeen_US
dc.date.accessioned2020-09-16T12:48:51Z
dc.date.available2020-09-16T12:48:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678103
dc.description.abstractJeg har hele livet vært glad i, og brukt mye tid på å lese. Noen av de tidligste barndomsminnene jeg har, dreier seg om stunder hvor jeg blir lest høyt for av nære omsorgspersoner. Gjennom mine tre år ved Dronning Mauds Minne Høgskole og min fordypning i mangfoldig språkmiljø, har jeg fått en interesse for og innsikt i lesingens plass i barnehagen. I Kompetanse for fremtidens barnehage, blir det satt fokus på språkstimulering som en av barnehagens viktigste områder. Det står videre at personalet skal observere, dokumentere og vurdere språkmiljøet og språket til enkeltbarn som grunnlag for å skape et godt språkmiljø og tilpasset språkstimulering for alle barn (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 18). Høytlesing er en av de viktigste språkstimulerende tiltakene man kan arbeide med i barnehagen. En forutsetning for å arbeide med lesing og høytlesing med barn, er at man skaper leselyst og gode leseopplevelser (Solstad, 2012, s. 15). Gjennom praksisperiodene og i mitt arbeid som vikar, har jeg fått inntrykk av at lesing blir vektlagt forskjellig i ulike barnehager. Med dette som utgangspunkt, ønsket jeg å skrive en oppgave hvor jeg kunne få økt kunnskap om leseglede og gode leseopplevelsers plass i barnehagen. Jeg ønsker å finne ut av hvordan personalet arbeider med dette temaet, og hva de vektlegger for å skape gode leseopplevelser. Med bakgrunn i mine tanker, erfaringer og interesse omkring lesing og leseopplevelser kom jeg frem til problemstillingen: Hva forteller barnehagelæreren at de vektlegger for å skape gode leseopplevelser for barn? Ut i fra de funnene jeg har gjort, velger jeg å spisse oppgaven min inn mot gode leseopplevelser rundt bildebøker. Gjennom mitt arbeid har jeg sett og erfart at bildeboka har en stor plass i barnehagen. På grunn av sin måte å kommunisere gjennom både bilder og tekst, kan bildeboka oppfattes intuitivt av barn. De trenger ikke et fortolkende mellomledd (Solstad, 2018, s. 52). Dette gir bildeboka en naturlig plass i barnehagenes arbeid med barnelitteratur og lesing.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskoleen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no
dc.titleÅ skape gode leseopplevelser for barn: en kvalitativ studie om hva barnehagelæreren vektlegger for å skape gode leseopplevelser for barnen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber33en_US
dc.description.localcodeBHBAC3970en_US
dc.rights.license


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal