dc.description.abstract | Hva handler læring i barnehage om? Rammeplanen for barnehagen. Innhold og oppgaver, heretter kalt "rammeplanen" skriver at læring i barnehagen skal fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling (Rammeplanen for barnehagen. Innhold og oppgaver, 2017, s.7). Videre står det at lek, omsorg, læring og danning skal sees i sammenheng med hverandre (2017, s.7)
Det finnes mangfoldige perspektiver på hva læring er og hvordan et godt arbeidsmiljø oppstår i barnehagen, og dette kan på mange måter beskrives som nyansert og noe som ofte tolkes av pedagogens egne holdninger. På mange måter stiller jeg meg kritisk i dette forskningsprosjektet, da både til teorien jeg anvender, meg selv, og funn fra mine informanter. Dette innebærer ikke at jeg er kritisk til materialet forskningsprosjektet etterstreber, men det kritiske blikket jeg viser er et bevisst valg som redskap for å sikre en objektiv tilnærming til drøfting av funn. Slik det er nevnt er læring nyansert og det er et mangfold av teorier som for seg ulike perspektiv. I mitt forskningsprosjekt vil jeg fokusere på et helhetlig læringssyn der Jean Piaget og Lev Vygotksijs vil være sentralt. | en_US |