Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerg, Anne
dc.contributor.authorLysklett, Olav B.
dc.date.accessioned2019-01-31T14:07:19Z
dc.date.available2019-01-31T14:07:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationBerg, A., & Lysklett, O.(2018). Femåringers motoriske kompetanse og fysiske form. Tidsskriftet FoU I Praksis [Elektronisk ressurs],(1), 27-46.nb_NO
dc.identifier.issn1890-6990
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2583380
dc.description.abstractBarns fysiske form kan gi en indikasjon på deres helse og ha betydning for deres sosiale ferdigheter, selvoppfatning og læring. Hensikten med denne studien er få økt kunnskap om sammenhengen mellom femåringers fysiske form og motoriske kompetanse. Problemstillingen er: Er femåringer med høy motorisk kompetanse i bedre fysisk form enn femåringer med lav motorisk kompetanse? Movement ABC-2 og Fysisk form-test er benyttet for å måle barns motorikk og fysiske form. I studien deltok 142 barn fra 14 barnehager. En enveis ANOVA ble brukt for å finne forskjeller mellom gruppene. Studien viser at barn med høy motorisk kompetanse (HMK) er i bedre fysisk form enn barn med lav motorisk kompetanse (LMK). Dette indikerer en sammenheng mellom barns motoriske kompetanse og fysiske form. Barnehager bør dermed legge til rette for at barn med lav motorisk kompetanse motiveres til å være mer fysisk aktive.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjecthøy motorisk kompetansenb_NO
dc.subjectlav motorisk kompetansenb_NO
dc.subjectfysisk formnb_NO
dc.titleFemåringers motoriske kompetanse og fysiske formnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber27-46.nb_NO
dc.source.volume12nb_NO
dc.source.journalFoU I Praksisnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.cristin1640678


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Artikler (Articles) [171]
    For alle publikasjoner i tidsskrifter (For every journal publication.)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal