Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGlaser, Vibeke
dc.contributor.editorWilhelmsen, Britt Unni
dc.date.accessioned2018-04-11T13:24:25Z
dc.date.available2018-04-11T13:24:25Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn9788215027265
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2493703
dc.description.abstractMange av våre samværsformer, derav måltidet, forblir ureflekterte praksiser om man ikke stopper opp og stiller spørsmål ved eksisterende praksis. I første del av artikkelen vil jeg med utgangspunkt i Elias' teori om utvikling av normer for distingvert atferd, vise hvordan en del måltidsritualer bidrar til å disiplinere kroppen og forsterke barnets selvkontroll (Elias, 1994). Jeg har med hensikt valgt å undersøke barnehagens pedagogiske og sosiologiske måltidspraksis mer enn å bevege meg inn på filosofiske og moralske spørsmål knyttet til selve måltidet. I neste del vil jeg med utgangspunkt i funn fra tidligere måltidsforskning drøfte ulike samhandlings- og samtalemønstre som voksne møter barnet med, og illustrere hvordan disse henholdsvis åpner og lukker for barns innspill, spørsmål og undring. Omsider vil jeg diskutere vilkår for måltidssamværet betraktet i et medaktørperspektiv.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.relation.ispartofMat- og måltidsaktiviteter i barnehagennb_NO
dc.titleVilkår for måltidssamværet i barnehagennb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber35-45nb_NO
dc.description.localcodevit-2017nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel