Blar i DMMH Brage på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 639
-
Barnesamtaler - et pilotprosjekt om å øke kompetansen i barnehage og høgskole
(FoU i praksis 2005;, Chapter, 2005) -
Resilience in a Cross-Cultural Perspective: How resilience is generated in different cultures
(Journal article; Peer reviewed, 2006)In this study I will explore how resilience is related to culture. Do different cultures generate resilience in different ways? As a background I present a model of resilience developed from a review of a number of studies ... -
"Danse i lag med dåkk!?" : musisk utfoldelse blant barn i alderen 1-3 år
(DMMHs publikasjonsserie;2008:1, Book, 2008) -
Barnehagen - en inkluderende fellesarena? Om minoritetsspråklige barn i barnehagen
(Journal article, 2009)I denne artikkelen setter vi fokus på minoritetsspråklige barns språkopplæring og språkstimulering i barnehagen. Et overordnet tema er hvordan det i barnehagen skapes rom for inkludering i praksis, som det å beherske et ... -
Barn og rom: Hvordan tar barn i bruk rom i barnehagen?
(Student paper, others, 2010) -
Resilience in Minorities
(Journal article, 2010-01)In this study we compare the situation of two minorities, the San people of Botswana and the Travellers in Norway. We want to explore how their way of life, their culture, travelling then want to show how knowledge of ... -
Nye lederroller i et utvalg kommunale barnehager med fokus på enhets- og fagledere
(FoU i praksis 2010;, Chapter, 2011) -
Små barns rett til beskyttelse - med blikk mot utdanningsinstitusjoner
(FoU i praksis 2010;, Chapter, 2011) -
Children’s Risky Play from an Evolutionary Perspective: The Anti-Phobic Effects of Thrilling Experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2011)This theoretical article views children’s risky play from an evolutionary perspective, addressing specific evolutionary functions and especially the anti-phobic effects of risky play. According to the non-associative theory, ... -
Flyktningbarns rettigheter
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling er: Hvordan kan en mottaksavdeling bidra til å ivareta flyktningbarns rettigheter?- med fokus på barnets beste og levestandard -
Spesialpedagogen sitt fokus på bruken av det fysiske miljøet
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Spesialpedagogen sitt fokus på bruken av det fysiske mlijøet -
En oppgave om barnehagens uteområder
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Er det forskjell i barns fysiske lek i barnehager med ulikt uteområde? -
Står utdanningas innhold i forhold til kravene til ledelseskompetanse som førskolelærerne forventes å ha i møte med yrket?
(FoU i praksis 2011;, Chapter, 2012) -
1-3 åringers uteaktivitet om vinteren
(FoU i praksis 2011;, Chapter, 2012) -
Samspillet mellom de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hva er innholdet i barns samspill under måltidet? En analyse av praksisfortellinger om toddlernes samspill under måltidet i barnehagen. -
Tilrettelegging av barnehagens utområde for barn med bevegelseshemning
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: På hvilken måte kan en barnehage tilrettelegge uteområdet for barn med bevegelseshemning? -
«Sjer du mæ?»
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvordan ivaretas «barns beste» i et tverrfaglig samarbeid mellom barnehage, barnevern og helsestasjon? -
Risikofylt lek og sikkerhet
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvilken oppfatning har foreldre/foresatte i barnehagen av risikofylt lek og hvordan mener de barnehagen forholder seg til det å ivareta barnas sikkerhet? -
Balansert risikostyring - betydningen av styrers arbeid.
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvilken betydning har styrerens arbeid, for at organisasjonen skal jobbe forebyggende med ulykker, uten å begrense barns utvikling gjennom risikofylt lek? -
Risikofylt lek
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: I hva slags situasjoner og hvor opplever barn spenning i barnehagens uteområdet?