Browsing DMMH Brage by Issue Date
Now showing items 1-20 of 1220
-
Ute hele dagen! Artikkelsamling basert på nasjonal konferanse om natur- og friluftsbarnehager, Trondheim 21.-22. oktober 2004
(DMMHs publikasjonsserie;1/2005, Conference object, 2005)Konferansen ”UTE HELE DAGEN! –nasjonal konferanse om natur- og friluftsbarnehager” ble arrangert av senter for FEI ved Dronning Mauds Minne, Høgskole for førskolelærerutdanning (DMMH) i Trondheim 21. – 22. oktober ... -
Barnesamtaler - et pilotprosjekt om å øke kompetansen i barnehage og høgskole
(FoU i praksis 2005;, Chapter, 2005) -
Resilience in a Cross-Cultural Perspective: How resilience is generated in different cultures
(Journal article; Peer reviewed, 2006)In this study I will explore how resilience is related to culture. Do different cultures generate resilience in different ways? As a background I present a model of resilience developed from a review of a number of studies ... -
Barn og rom. Refleksjoner over barns opplevelse av rom
(Report, 2007-03-01)SINTEF Byggforsk og Dronning Mauds Minne Høgskole hadde på oppdrag fra Trondheim kommune undersøkt to barnehager bygd etter baseprinsipp med fokus på hvordan fysiske omgivelser danner premisser for, og rammer rundt, barns ... -
"Danse i lag med dåkk!?" : musisk utfoldelse blant barn i alderen 1-3 år
(DMMHs publikasjonsserie;2008:1, Book, 2008) -
Barnehagen - en inkluderende fellesarena? Om minoritetsspråklige barn i barnehagen
(Journal article, 2009)I denne artikkelen setter vi fokus på minoritetsspråklige barns språkopplæring og språkstimulering i barnehagen. Et overordnet tema er hvordan det i barnehagen skapes rom for inkludering i praksis, som det å beherske et ... -
Hvilke interesser synes å motivere femåringer til å skrive i barnehagen?
(Journal article, 2009)Artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse av hva som synes å motivere femåringer til å skrive i uformelle situasjoner i barnehagehverdagen. Basert på Kress sitt begrep interesse ("interest"), presenteres fire ... -
Barn og rom: Hvordan tar barn i bruk rom i barnehagen?
(Student paper, others, 2010) -
Resilience in Minorities
(Journal article, 2010-01)In this study we compare the situation of two minorities, the San people of Botswana and the Travellers in Norway. We want to explore how their way of life, their culture, travelling then want to show how knowledge of ... -
Nye lederroller i et utvalg kommunale barnehager med fokus på enhets- og fagledere
(FoU i praksis 2010;, Chapter, 2011) -
Children’s Risky Play from an Evolutionary Perspective: The Anti-Phobic Effects of Thrilling Experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2011)This theoretical article views children’s risky play from an evolutionary perspective, addressing specific evolutionary functions and especially the anti-phobic effects of risky play. According to the non-associative theory, ... -
Små barns rett til beskyttelse - med blikk mot utdanningsinstitusjoner
(FoU i praksis 2010;, Chapter, 2011) -
Hvordan arbeides det med kulturelt mangfold i barnehagen, med utgangspunkt i pedagogisk leders rolle og ansvar?
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvordan arbeides det med kulturelt mangfold i barnehagen, med utgangspunkt i pedagogisk leders rolle og ansvar? -
Hvordan møter barnehageansatte de spenningssøkende barna?
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvordan møter barnehageansatte de spenningssøkende barna? -
Balansert risikostyring - betydningen av styrers arbeid.
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvilken betydning har styrerens arbeid, for at organisasjonen skal jobbe forebyggende med ulykker, uten å begrense barns utvikling gjennom risikofylt lek? -
Tilrettelegging av barnehagens utområde for barn med bevegelseshemning
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: På hvilken måte kan en barnehage tilrettelegge uteområdet for barn med bevegelseshemning? -
Risikofylt lek og sikkerhet
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvilken oppfatning har foreldre/foresatte i barnehagen av risikofylt lek og hvordan mener de barnehagen forholder seg til det å ivareta barnas sikkerhet? -
Spesialpedagogen sitt fokus på bruken av det fysiske miljøet
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Spesialpedagogen sitt fokus på bruken av det fysiske mlijøet -
Samspillet mellom de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hva er innholdet i barns samspill under måltidet? En analyse av praksisfortellinger om toddlernes samspill under måltidet i barnehagen. -
«Sjer du mæ?»
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvordan ivaretas «barns beste» i et tverrfaglig samarbeid mellom barnehage, barnevern og helsestasjon?