Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFranck, Karianne
dc.contributor.advisorChahboun, Sobh
dc.contributor.authorMære, Emma
dc.date.accessioned2023-10-24T13:38:44Z
dc.date.available2023-10-24T13:38:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098474
dc.description.abstractHensikten i denne studien er å undersøke spesialpedagogers holdninger og kompetanse i inkluderende arbeid tilknyttet barn med autismespekterforstyrrelser. For å undersøke dette rettes søkelyset mot spesialpedagogenes holdninger og kompetanse ved å se nærmere på deres forståelser og kunnskap innenfor oppgavens tema. Masteroppgaven bygger på beskrivelser av erfaringer og forståelser av tre spesialpedagoger med arbeidserfaring tilknyttet inkludering og barn med autisme i barnehagealder. Formålet med studien er å belyse hvilke holdninger og kompetanse spesialpedagoger uttrykker om inkluderende arbeid med barn og unge på spekteret. I denne masteroppgaven er det gjennomført en kvalitativ studie, ved bruk av kvalitative intervju med tre spesialpedagoger som har arbeidserfaring med barn med autisme og inkluderende arbeid. Dette danner utgangspunktet for den aktuelle empirien, som drøftes i lys av oppgavens aktuelle teori. Studien har en teoretisk forankring som tar utgangspunkt i tidligere forskning, samt aktuell teori for å kunne drøfte oppgavens empiriske funn og besvare oppgavens problemstilling, samt forskningsspørsmål. I denne oppgaven har det vært ønskelig å se nærmere på spesialpedagogers holdninger og kompetanse innenfor det spesialpedagogiske feltet, for å kunne øke egen samt leserens kunnskap og forståelse for oppgavens tema. Hovedfunnene i oppgaven viser til hvilke forståelser og kunnskap spesialpedagogene har, som kan sees i sammenheng med hvilke holdninger og kompetanse spesialpedagoger uttrykker i intervju. De empiriske funnene viser blant annet til at kunnskap spiller en viktig rolle for hvilken kompetanse som utøves, samt at spesialpedagogenes holdninger preges av deres forståelser og kunnskap. Denne studien viser ikke til fasitsvar, for hvordan man skal arbeide inkluderende med barn med autisme, men viser derimot til hvilke holdninger og kompetanse som uttrykkes i henhold til dette arbeidet. Studien undersøker ikke hvilke holdninger spesialpedagogene egentlig innehar, men derimot hvilke holdninger og kompetanse som uttrykkes innenfor de gitte intervjusituasjonene. Denne studien viser dermed til hvilke holdninger og kompetanse som uttrykkes og er med å prege det spesialpedagogiske arbeidet med inkludering og barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleEn kvalitativ studie om spesialpedagogens holdninger og kompetanse til inkludering og barn med autismespekterforstyrrelseren_US
dc.title.alternative«En autist er ikke én autist»en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderEmma Mæreen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal