Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBones, Marthe Hammer
dc.date.accessioned2023-10-24T13:22:40Z
dc.date.available2023-10-24T13:22:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098459
dc.description.abstractKunnskapsdepartementets nasjonale barnehagestrategi mot 2030 - Barnehagen for en ny tid, vektlegger økt kompetanse og god ledelse i arbeidet for å utvikle kvaliteten i norske barnehager. Strategien trekker også frem utfordringene barnehagene har med å inkludere alle barn i leken og felleskapet (Kunnskapsdepartementet, 2023, s. 30). Gjennom en kvalitativ studie har jeg undersøkt hvordan et strategisk utvalg av pedagogiske ledere ivaretok leken i praksis, hva de la vekt på i sin ledelse for lek og hvordan de la planer for å ivareta barns muligheter for lek. Sju pedagogiske ledere deltok i studien som bestod av både en spørreundersøkelse med tre åpne spørsmål og en casestudie med deltagende observasjon, dokumentanalyse, uformelle samtaler med barn og åpent ekspertintervju. Jeg så nærmere på pedagogiske lederes ledelse for lek gjennom problemstillingen: Hvilke strategier tar pedagogiske ledere i bruk for å ivareta barns muligheter for fri lek? Formålet med studien var å belyse hvordan barns frie lek blir ivaretatt i en barnehagesektor som opplever økt akademiske press og sterkt læringsfokus. Min studie viste at ledelse av utvikling og bruk av kunnskap om lek, ledelse av utvikling og bruk av godt faglig skjønn i møte med leken og ledelse av en lekende væremåte kan ha betydning for barns muligheter for fri lek i barnehagen. Å lede for lek ble sett på som kontinuerlige prosesser som lederne ivaretok både i hverdagen, i møter og i planlegging av innholdet i barnehagen. Prosessene innebar å knytte barnehagens mål og verdier til kunnskap om lek, utøvelsen av skjønn og den lekende væremåten. Felles fagspråk og felles forståelse for samfunnsoppdraget ble sett på som viktige element for å styrke arbeidet med den frie leken. Ledernes muligheter for å lede for lek ble også påvirket av og innebar et aktivt forhold til eier av barnehagen, foreldre og den frie lekens status i samfunnet. Alle elementene lederne tok i bruk i sine strategier for å ivareta barns muligheter for fri lek, plasserte jeg inn i en modell som representerte sterk ledelse for lek. Sterk ledelse for lek innebar økt bevissthet rundt den frie leken, en rød tråd i arbeidet med lek og en hverdag preget av fri lek der ansatte forholdt seg aktivt til barnas lek.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSterk ledelse for leken_US
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie om hvordan pedagogiske ledere ivaretar barns mulighet for fri leken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderMarthe Hammer Bonesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal