dc.contributor.advisor | Nergaard, Kari | |
dc.contributor.author | Sund-Derås, Hanne | |
dc.date.accessioned | 2023-07-14T11:12:38Z | |
dc.date.available | 2023-07-14T11:12:38Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3078901 | |
dc.description.abstract | I denne studien har jeg sett nærmere på spesialpedagogens bidrag til holdningsarbeid i møte med atferdsvansker i barnehagen, med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan kan spesialpedagogen bidra i arbeidet med holdninger når barnehagepersonalet opplever utfordringer knyttet til atferdsvansker?»
Metodene som er brukt i studiet er narrativt studie i form av innsamling av praksisfortellinger fra barnehagepersonell og kvalitativt intervju i form av fokusgruppeintervju med spesialpedagoger som informanter. Studien har en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming med fokus på informantenes subjektive erfaringer.
Funnene gir et innblikk i barnehagepersonalets opplevelser i møte med utagerende atferd med hovedfokus på spesialpedagogens bidrag i holdningsarbeid knyttet til atferdsvansker. Funnene går inn på hvordan ulike forståelser av atferdsvansker påvirker barnet og hvordan spesialpedagogen kan arbeide med holdninger knyttet til atferdsvansker. Funnene går også inn på hvordan spesialpedagogens arbeid med holdninger kan styrke barnehagepersonalets handlingskompetanse og hvordan den spesialpedagogiske kompetansen blir viktig i danning av holdningskultur i barnehagen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Holdninger og handlinger i møte med atferdsvansker | en_US |
dc.title.alternative | En kvalitativ studie om spesialpedagogens arbeid med holdninger i møte med atferdsvansker i barnehagen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Hanne Sund-Derås | en_US |