Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDoseth, Mariann
dc.contributor.advisorWahl, Hilde Terese
dc.contributor.authorSelnes, Lena
dc.date.accessioned2023-07-14T11:06:51Z
dc.date.available2023-07-14T11:06:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078897
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å belyse rollen til pedagogisk-psykologisk tjeneste i arbeid med barn med selektiv mutisme og hvilke muligheter og utfordringer som kan oppstå i forhold til tematikken. Følgende problemstilling ble utarbeidet for å belyse tematikken: «Hvilke erfaringer har spesialpedagoger i pedagogisk-psykologisk tjeneste i arbeid med selektiv mutisme hos barn i grunnskolens småskoletrinn?». I tillegg vil forskerspørsmål som handler om pedagogisk-psykologisk tjenestes rolle i overgangen fra barnehage til skole og i laget rundt barnet. For å besvare problemstillingen benyttes et kvalitativt forskningsdesign med en fenomenologisk tilnærming, samt en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming til drøftingen. Ved hjelp av kvalitativt forskningsintervju fremkommer empirien som belyser perspektiver sett fra tre spesialpedagoger i tjenesten, samt to kjente forfattere innen tematikken. Forskningsspørsmålene benyttes som hovedtema hvor tre undertema trekkes frem gjennom meningsfortetting i analysen, som sammenfatter deltakernes erfaringer. Under forskningsspørsmålet om overgang fra barnehage til skole, belyses «trygghet og relasjoner», «tiltak og tilrettelegging som kan skape trygghet» og «spørsmål om spesialundervisning». Forskningsspørsmålet som handler om laget rundt barnet, trekker frem «felles forståelse», «åpenhet for tanker og holdninger» og «utfordringer ved kompetansen i laget rundt barnet». Funnene viser blant annet til at skolesystemet må bli forberedt i overgangen fra barnehage til skole. Betydningen av en felles forståelse blant ansatte er et mål som vektlegges for å oppnå dette. En utfordring som utmerket seg i funnene og som viser seg å hindre hensiktsmessig tilrettelegging for barn som har selektiv mutisme, er kompetansen hos de ulike fagpersonene angående selektiv mutisme.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Ser ikke de voksne at jeg vinker i lommen»en_US
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie om spesialpedagogers erfaring med selektiv mutisme i grunnskolens småskoletrinnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderLena Selnesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal