Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Ingrid
dc.contributor.authorMoxness, Anni Elina Partanen
dc.date.accessioned2023-07-14T10:59:48Z
dc.date.available2023-07-14T10:59:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078896
dc.description.abstractProblemstillingen til denne oppgaven er: Hvordan fremmes pedagogiske lederes mestringsopplevelse i arbeid med barn med atferdsvansker i barnehagen? Oppgaven tar utgangspunkt i fire kvalitative dybdeintervju av pedagogiske ledere med erfaring i arbeid med barn som har vist utfordrende atferd over tid. Det ble valgt å intervjue pedagogiske ledere i stedet for spesialpedagoger siden det er en vanlig utfordring for pedagogiske ledere å støte på, men hvor det kan oppleves at man trenger spesialpedagogisk kompetanse. De fleste barn kan en eller annen gang vise ulike former for mistilpasning, men også mer alvorlige atferdsvansker er vanlig blant barn i barnehagealder. Mye av atferds relaterte utfordringer ivaretas innen det allmenpedagogiske tilbudet. Denne oppgaven ser på atferdsvansker fra et systemisk perspektiv. Atferdsvansker er et komplekst og sammensatt felt og påvirkes av ulike faktorer. Mestring og mestringsforventning og anerkjennelse står sentralt i oppgavens teoridel. Atferdsvansker som vedvarer, kan sette mestringsopplevelsen til pedagogiske ledere i spill. Pedagogiske ledere som er intervjuet, forteller at autentiske mestringsopplevelser kommer gjennom barnas mestring og framgang. Samarbeid med foreldre til barn som viser atferdsvansker kan være sårbart og vanskelig og bidra enten til ytterligere følelse av utilstrekkelighet eller følelse av mestring. Pedagogiske ledere opplever at det stilles store krav til deres rolle, og at forventningene ikke står i samsvar med tilgjengelige ressurser når man arbeider med barn som strever med atferd. Mestringsopplevelsen støttes først og fremst gjennom anerkjennende ledelse, god veiledning, kollegial støtte og tilgjengelige ressurser når det er tungt og vanskelig og utfordringene vedvarer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMestring eller utilstrekkelighet?en_US
dc.title.alternativeHvordan fremmes pedagogiske lederes mestringsopplevelse i arbeid med barn med atferdsvansker i barnehagen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderAnni Elina Partanen Moxnessen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal