dc.contributor.advisor | Lund, Ingrid | |
dc.contributor.author | Eikrem, Inger Line Sporsheim | |
dc.date.accessioned | 2023-07-14T09:50:34Z | |
dc.date.available | 2023-07-14T09:50:34Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3078885 | |
dc.description.abstract | Hensikten i denne studien er å undersøke det spesialpedagogiske arbeidet tilknyttet barnehagebarn som uttrykker krenkende atferd mot andre barn. Utgangspunktet er kapittel VIII om psykososialt barnehagemiljø i barnehageloven (Barnehageloven, 2005, §41). Det settes søkelys på vektlegging i arbeidet, spesialpedagogers forståelse og praksis. Masteroppgaven bygger på erfaringer, synspunkter og perspektiver av fire spesialpedagoger med arbeidserfaring innen barnehagefeltet. Dette ses i sammenheng med utvalgt teori, relevant forskning og politiske dokumenter. Her løftes frem ulike forståelser av barn, det spesialpedagogiske feltet, begrepet krenkelse og barns atferd og følelser. Tematikken er aktuell på bakgrunn av at det er barn i barnehagen med utfordringer knyttet til egen atferd som utfordrer omgivelsene og mottar vedtak om spesialpedagogisk hjelp (Nordahl, 2018, s.63).
Datamaterialet i dette forskningsprosjektet ble innhentet gjennom en kvalitativ tilnærming, hvor det ble utført semi-strukturerte individuelle forskningsintervju av fire spesialpedagoger. Hvor jeg som forsker var ute etter å gå i dybden på informantenes forståelser, opplevelser og meninger i det spesialpedagogiske arbeidet med barn som uttrykker en krenkende atferd. Dette kommer fra ønsket om å øke egen kunnskap, forståelse og kompetanse for det spesialpedagogiske arbeidet og barn som uttrykker krenkende atferd i barnehagen.
Hovedfunnene viser til at i det spesialpedagogiske arbeidet knyttet til barn som uttrykker en krenkende atferd mot andre barn i barnehagen, vektlegger spesialpedagoger systemperspektivet og det relasjonelle arbeidet. På bakgrunn av å se barnet i sammenheng med miljøet for å få oppfatte og forstå helheten. Videre er gode relasjoner med vekt på trygghet, anerkjennelse, mentalisering og egen voksenrolle grunnleggende i arbeidet. De empiriske funnene viser til at oppfatningen av krenkende atferd har noen fellestrekk, der betydningen av hvordan en ser og forstår barn har stor påvirkning. Forståelsen av krenkende atferd bygger på at barns atferdsuttrykk kommer fra et behov og en årsak som ligger bak. De empiriske funnene drøftes og tolkes i sammenheng med teorigrunnlaget. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Spesialpedagogisk arbeid knyttet til barnehagebarn som uttrykker krenkende atferd | en_US |
dc.title.alternative | «Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig» (Tønnessen, 2016, s.7). | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Inger Line Sporsheim Eikrem | en_US |