Show simple item record

dc.contributor.advisorHeldal, Marit
dc.contributor.authorKalstad, Siren Sunde
dc.date.accessioned2023-07-14T08:31:45Z
dc.date.available2023-07-14T08:31:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078876
dc.description.abstractMed utgangspunkt i problemstillingen Hvordan forstår barnehageledere begrepene i barnehageloven kap.8, og hvordan erfarer de implementeringsprosessen av endringene i barnehageloven? Har jeg forsøkt å få mer innsikt i og kunnskap om barnehageledernes begrepsforståelse og erfaringer knyttet til arbeidet med endringene i barnehageloven som ble innført den 1. januar 2021. Jeg har utført en kvalitativ studie hvor fokusgruppeintervju er grunnlaget for å tilnærme meg problemstillingen. Intervjuet gav meg et innholdsrikt datamateriale som synliggjør kompleksiteten i begrepsforståelse og erfaringer barnehagelederne har med implementeringen av endringene i barnehageloven. Jeg har i denne studien valgt å sette søkelyset på tre temaer når jeg drøftet datamaterialet mitt, «Begrepenes kompleksitet», «Betydningen av nærhet» og «Betydningen av samarbeid med foresatte». Gjennom dette fikk jeg som forsker ny innsikt i hvilke forståelser barnehageledere har for begrepene mobbing, krenkelse og nulltoleranse, samt deres erfaringer med implementeringsprosessen til en felles forståelse blant personalet i barnehagen. Funnene som ble gjort i denne studien indikerer nettopp det som Lund et al etterlyser i sin forskning: Hele barnet, hele løpet – mobbing i barnehagen (2015), der et behov for begrepsforståelse er nødvendig. I min studie kommer det fram at begrepsforståelse er komplekst, barnehagens rammebetingelser utfordrer barnehagelederne i nærledelse og tilgjengelighet. Barnehagelederne beskriver hvordan en organisasjonskultur kan bidra til en større lojalitet mellom ansatte enn til barna. Tillit blir et nøkkelord i samarbeidet med foresatte og det er et begrep som er vanskelig å konkretisere. Barnehagelederne opplever foresatte som er svært opptatt av hvordan barna har det i barnehagen. For å arbeide med et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø kreves det blant annet klok og verdibevisst ledelse, kombinert med godt faglig skjønn. I tillegg må barnehagelederne sette fokus på det mellommenneskelige i ledelse og sørge for at personalet utvikler kompetanse i tråd med samfunnsmandatet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleImplementering av endringene i barnehageloven – en bevisstgjøringsprosessen_US
dc.title.alternativeEn studie om hvordan barnehageledere forstår begrepene mobbing, krenkelse og nulltoleranseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderSiren Sunde Kalstaden_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal