Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlaussen, Ingvild Olsen
dc.contributor.authorBakke, Elise
dc.date.accessioned2023-07-12T11:25:43Z
dc.date.available2023-07-12T11:25:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078253
dc.description.abstractMasteroppgaven «Hvordan kan hun være med og danse, hun snakker jo ikke samme språk som oss? - Improvisasjon og dansekunst som et mulighetsskapende rom for barns deltagelse i scenekunsten, sett i et inkluderingsperspektiv» undersøker hvordan en nyansering av forståelsen av begrepet deltagelse kan skape rom for flere publikumsmøter innen inkluderende scenekunst. Oppgaven har som hensikt å bidra til nyanseringer av begrepet deltagelse og synliggjøre hvordan barns deltagelse i scenekunst kan komme til uttrykk. Det teoretiske rammeverket omfatter teorier om improvisasjon, inkludering, deltagelse og relasjonell estetikk. Vitenskapsteoretisk plasserer oppgaven seg innen kroppsfenomenologien og undersøker følgende problemstilling: Hvordan kan en utvidelse av forståelsen av begrepet deltagelse åpne opp for nye måter å møte barn på innen inkluderende scenekunst? Studien er en artografisk undersøkelse og er basert på min egen danseforestilling som ble vist i en barnehage. Vi spilte forestillingen for 5 barn i 5-årsalderen, der et av barna har diagnosen barneautisme. Disse tre danseøktene, samt to intervjuer, danner grunnlaget for datamaterialet i oppgaven. For å belyse problemstillingen har jeg valgt ut tre hendelser som utpekte seg i samspillet mellom danseforestillingen og barna, og som illustrerer ulike måter å delta på. Analysen er basert på tematisk analyse og mine egne koreografiske grunntanker, og hendelsene drøftes opp mot inkluderingsperspektivet. Resultatene fra denne studien viser at en utvidelse av forståelsen av begrepet deltagelse kan åpne opp for flere typer deltagelse innen scenekunsten. Ved å anerkjenne flere måter å delta på kan man favne flere barn, noe som spesielt kan være et godt utgangspunkt innen den inkluderende scenekunsten. Denne nyanseringen av begrepet deltagelse kan gi nye impulser til arbeidet med barn i scenekunst.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan kan hun være med og danse, hun snakker jo ikke samme språk som oss?en_US
dc.title.alternativeImprovisasjon og dansekunst som et mulighetsskapende rom for barns deltagelse i scenekunsten, sett i et inkluderingsperspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderElise Bakkeen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal