Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLyngseth, Else Johansen
dc.contributor.advisorVidal, Marcelo
dc.contributor.authorBø, Tuva Elise
dc.date.accessioned2022-09-20T12:57:11Z
dc.date.available2022-09-20T12:57:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019197
dc.description.abstractDenne forskningens tema handler om spesialpedagogens erfaringer med språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Til forskningens teorigrunnlag vil jeg vise til tidligere funn i tidligere forskning. Denne benyttes som et sammenligningsgrunnlag med nyere empiri. Studien er avgrenset til flerspråklige barn i barnehagen. Forskningens metodiske fremgangsmåte er av et kvalitativt design ved bruk av intervju i innhenting av datamaterialet. Forskningsintervjuenes rammer og forutsetninger er formet på en semistrukturert måte, og med det subjektive perspektivet som et fellestrekk for de alle. Intervjuene har etter endt transkribering, blitt tematisk analysert. Det fra disse analysene at funnene har kommet frem. Begreper å bemerke seg i oppgaven er forutsetninger, erfaringer, språkkartleggingsverktøy, utvikling, forventninger og språkmiljø. Erfaringer med språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling i barnehagen, virker å være et tema som engasjerer og fortviler. Gjentagende i intervjuene ble det utrykt at det er behov for mer kunnskap på feltet flerspråklighet, og tilrettelagte anvendbare språkkartleggingsverktøy. Informantenes erfaringer er varierende. I funnene fra forskningen, fremstår observasjon er en foretrukket metode i språkkartleggingsarbeidet av flerspråklige barn. Spesialpedagogenes arbeidstilhørighet har gitt dem subjektive erfaringer med utførelsen av tilpasninger knyttet til språkkartleggingsmetoder.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«..Vi tenker jo at de er forsinka..»en_US
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie om spesialpedagogens erfaringer med språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutviklingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderTuva Elise Bøen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal