Show simple item record

dc.contributor.advisorKrogstad, Atle
dc.contributor.authorLillestølen, Ann-Iren Fosen
dc.date.accessioned2021-09-06T11:52:23Z
dc.date.available2021-09-06T11:52:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773759
dc.description.abstractFortellinger i barnehagen er mye brukt. Med en kunstpedagogisk tilnærming til barnehagefeltet har formålet med denne studien vært å se nærmere på hvordan de yngste barna i barnehagen kan uttrykke fortellinger gjennom leken. Studien bygger på en kvalitativ metode med en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming til feltet. Sammen med 5 barn i alderen 2-3 år har jeg gjennomført et forskningsprosjekt bestående av eventyrstunder, med en varighet på fire uker. I etterkant av eventyrstundene har observert barnas dramatiske lek. Viktige funn i denne studien gir innsikt i hvordan de yngste barna uttrykker seg gjennom den dramatiske leken hvilken betydning gjenstander har i de yngste barnas lek. Jeg har dokumentert hvordan de yngste barna kan spille ut ulike rollefigurer og hvordan de gjennom leken formidler fortellinger med bruk av både kropp og stemme. Studien peker også på betydningen av formidling av fortellinger til barn og hvordan ulike fortellinger inspirerer barna til dramatisk lek.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLekens fortellingeren_US
dc.title.alternativeEn studie om hvordan fortellinger kan komme til uttrykk gjennom de yngste barnas dramatiske leken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal