dc.contributor.advisor | Krogstad, Atle | |
dc.contributor.author | Lillestølen, Ann-Iren Fosen | |
dc.date.accessioned | 2021-09-06T11:52:23Z | |
dc.date.available | 2021-09-06T11:52:23Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2773759 | |
dc.description.abstract | Fortellinger i barnehagen er mye brukt. Med en kunstpedagogisk tilnærming til barnehagefeltet har formålet med denne studien vært å se nærmere på hvordan de yngste barna i barnehagen kan
uttrykke fortellinger gjennom leken. Studien bygger på en kvalitativ metode med en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming til feltet. Sammen med 5 barn i alderen 2-3 år har jeg gjennomført et forskningsprosjekt bestående av eventyrstunder, med en varighet på fire uker. I etterkant av eventyrstundene har observert barnas dramatiske lek. Viktige funn i denne studien gir innsikt i hvordan de yngste barna uttrykker seg gjennom den dramatiske leken hvilken betydning gjenstander har i de yngste barnas lek. Jeg har dokumentert hvordan de yngste barna kan spille ut ulike rollefigurer og hvordan de gjennom leken formidler fortellinger med bruk av både kropp og stemme. Studien peker også på betydningen av formidling av fortellinger til barn og hvordan ulike fortellinger inspirerer barna til dramatisk lek. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Lekens fortellinger | en_US |
dc.title.alternative | En studie om hvordan fortellinger kan komme til uttrykk gjennom de yngste barnas dramatiske lek | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |