dc.description.abstract | Dette er en masteroppgave i barnehageledelse, hvor problemstillingen er: Hvordan kommuniserer og møter pedagogiske ledere medarbeidere som opplever utfordringer i jobbhverdagen? Forskningens fokus var å se på ledelsesutfordringer i forhold til personalet og hvordan de pedagogiske lederne møtte medarbeiderne som opplevde utfordringer i sin jobbhverdag. De pedagogiske lederne står ovenfor en kompleks rolle, og denne er det jeg har fått større innblikk i, og hvordan de bruker kommunikasjon i møte med sine medarbeidere i utfordrende situasjoner.
Jeg har utført en kvalitativ studie, hvor både dybdeintervju, fokusgruppeintervju og praksisfortellinger har vært grunnlaget for datamaterialet. Ved dette kom det frem at kommunikasjon, relasjon og situasjonsbestemt ledelse er viktige elementer i hvordan de pedagogiske lederne møter medarbeiderne. Det kommer frem i studien at hvordan kommunikasjonen foregår, sendes og mottas, tidsklemmen som barnehagens hverdag byr på, ansvar og oppgaver pedagogene er pålagt fra før av, er med på å gjøre rollen som pedagogisk leder kompleks. Med dette har jeg fått innblikk i ringvirkningene det kan få om ikke pedagogene er bevisst sine kommunikasjonskanaler, beslutninger og sin rolle som leder. Det fremstår som viktig for pedagogiske ledere å kunne tenke fort, ta beslutninger her og nå, og møte medarbeiderne etter hvem de er, hvor de er og anerkjenne deres utfordringer. | en_US |