dc.contributor.advisor | Glaser, Vibeke | |
dc.contributor.author | Iversen, Lisbeth | |
dc.coverage.spatial | Norway, Trondheim | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2019-09-26T13:27:58Z | |
dc.date.available | 2019-09-26T13:27:58Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Iversen, L. (2019).Voksnes blikk på barns relasjoner Oppdagelse av systematisk utestengning i barnehagen – ledelsens ansvar (Masteroppgave). Trondheim: Dronning Mauds Minne høgskole | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2619009 | |
dc.description.abstract | I denne studien er hensikten å belyse hvordan ledelsen i barnehagen på best mulig måte kan arbeide for at systematisk utestengning skal bli oppdaget så tidlig som mulig. Valg av tema ble tatt med utgangspunkt i at det mangler kunnskap om hvordan man tidlig kan oppdage systematisk utestengning. Ledelsesperspektivet i forhold til dette temaet opplever jeg også har fått lite fokus.
Data til denne studien ble innhentet gjennom 6 kvalitative intervju med 4 styrere og 2 pedagogiske ledere. Jeg er inspirert av den fenomenologiske retningen, og er opptatt av informantenes forståelse og opplevelser rundt problemstillingen. Funnene blir presentert ved en temabasert tilnærming.
Hovedfunnene i denne studien viser at leder har stor påvirkningskraft i arbeidet for at systematisk utestengning skal bli oppdaget så tidlig som mulig. Leder kan påvirke dette arbeidet ved å innføre verktøy og metoder som bidrar til at en lettere kan oppdage systematisk utestenging. Videre viser studien at det også er sentralt å ha søkelys på organisasjonens og de ansattes holdninger og verdier. Det å jobbe systematisk, over tid, og løfte frem forskningsbasert kunnskap ser også ut til å være viktig. Det som fremtrer, som kanskje det mest sentrale for å lykkes i dette arbeidet, er evnen og viljen til å oppdage systematisk utestenging hos hver enkelt voksen som til daglig jobber sammen med barn. Jeg oppsummerer hovedfunnene som kommer frem, i det jeg kaller for «Tett på modellen», for å billedliggjøring hvor sentral leder og den voksne i barnehagen er for at systematisk utestengning skal bli oppdaget så tidlig som mulig. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Voksnes blikk på barns relasjoner: Oppdagelse av systematisk utestengning i barnehagen – ledelsens ansvar | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.rights.holder | copyright DMMH ; Lisbeth Iversen 2019 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 98 | nb_NO |