dc.contributor.author | Kriens, Hilde | |
dc.date.accessioned | 2018-10-12T12:15:35Z | |
dc.date.available | 2018-10-12T12:15:35Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Kriens, H. (2018). Motivasjon og samskapt læring gjennom matnyttighet. En studie om styrerrollen i barnehagebasert kompetanseutvikling. (Mastergradsavhandling). Trondheim: Dronning Mauds Minne Høgskole. | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2567860 | |
dc.description.abstract | Å gjøre prosjektet matnyttig ser ut til å være den viktigste redskapen for styrere for å motivere sine ansatte til læring gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling (BKU). Styrerne ser det som en av sine viktigste oppgaver i arbeidet med BKU å skape en forståelse hos personalet for hvorfor de skal jobbe med denne metoden, altså det å gjøre prosjektet meningsfullt. På den måten skaper de en læringskultur hvor de ansatte er lærevillige og ønsker denne formen for kompetanseutvikling. Når styrene lykkes med å gjøre BKU prosjektene matnyttige, så skaper det en drivkraft hos personalet. Denne drivkraften er først og fremst forankret i indremotivasjonen, men styrkes gjennom ytre motivasjonsfaktorer.
Det som skiller BKU fra andre typer utviklingsarbeid er at det skjer i barnehagen og for alle ansatte uavhengig av kompetansenivå. Dette ser ut til å føre til samskapt læring hvor alle ansatte utvikler sin kompetanse sammen. Dette fører igjen til utvikling av et felles fagspråk som ser ut til å være viktig for å kunne drive BKU prosjektene framover. Organiseringen av BKU ser altså ut til å forsterke motivasjonen til de ansatte.
BKU prosjektene går over lengre tid, gjerne flere år, og en viktig del av styrerrollen blir å være de som driver prosjektene framover gjennom hele prosessen. Det er ikke kun i oppstartsfasen at styrerne opplever at det er viktig å motivere sine ansatte, men de må sørge for å holde motivasjonen ved like gjennom hele prosjektet.
Denne studien bekrefter tidligere forskning om at utviklingsarbeid bidrar til at barnehagen blir en lærende organisasjon. Det kan dermed virke som at BKU er en god arbeidsmetode for at barnehagen skal bli en lærende organisasjon, og at det er spesielt de to disiplinene personlig mestring og læring i team som kommer godt fram med denne arbeidsmetoden. Gjennom BKU får hver enkelt utviklet sin kompetanse, samtidig som at det er en forutsetning at de lærer sammen i team. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Dronning Mauds Minne Høgskole | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Ledelse | nb_NO |
dc.subject | Kompetanseutvikling | nb_NO |
dc.title | Motivasjon og samskapt læring gjennom matnyttighet. En studie om styrerrollen i barnehagebasert kompetanseutvikling | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 1–89 | nb_NO |