Ledelse for læring i FUS barnehagene. Distribuert ledelsespraksis og FUS barnehagen som lærende organisasjon
Master thesis
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2567856Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Westerhus, M. (2018). Ledelse for læring i FUS barnehagene. Distribuert ledelsespraksis og FUS barnehagen som lærende organisasjon. (Mastergradsavhandling). Trondheim: Dronning Mauds Minne Høgskole.Sammendrag
Offentlige styringsdokumenter som Rammeplan for barnehagen (2017) og Kompetanse for fremtidens barnehage, revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2018-2022 (2017) gir sterke signal om at barnehagene må utvikles til å bli lærende organisasjoner. FUS barnehagene AS har som kjede satt et kraftig fokus på ledelse og lederutvikling, og ønsker å utvikle en sterk læringskultur, med barnehager som kjennetegnes av høy kvalitet. Denne studien spør hvordan en distribuert ledelsespraksis kan bidra til å utvikle FUS barnehagen som lærende organisasjon. Fire daglige ledere i FUS kjedens barnehager er intervjuet om hvordan de arbeider med utvikling av læringskultur i egen barnehage. Funnene viser at daglig leder gjennom en distribuert ledelsespraksis preget av myndiggjøring, istandsetting og ansvarliggjøring av ansatte kan tilrettelegge for etablering av en sterk læringskultur i egen barnehage. Videre viser funn at daglige ledere i FUS bør bruke tid og ressurser på å bli kjent med sine medarbeidere, for å skape en grunnleggende base preget av trygghet og tillit. Trygghet og tillit beskrives av studiens informanter som avgjørende forutsetninger. Med en slik base kan FUS barnehagen skape en læringskultur som er kunnskapsdelende, reflekterende og som utnytter læring i praksisfellesskapet på en god måte. Funnene i undersøkelsen er videre også vurdert i forhold til FUS kjedens uttalte lederstandard «FUS standard for ledelse» som også presenteres i rapporten.