Browsing DMMH Brage by Author "Åmot, Ingvild"
Now showing items 1-16 of 16
-
Barn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning?
Ytterhus, Borgunn; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen diskuterer når og hvordan det er mulig å engasjere barn med og uten funksjonsnedsettelser til deltagelse i forskning i barnehager. Gjennom empiriske eksempler fra det å drive forskergrupper med barn analyserer ... -
Barnehagelederes rolleforståelse i implementeringen av en statlig initiert prosess
Janninger, Linda; Salvesen, Paal Eckhoff; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2024)Artikkelen setter søkelys på betydningen av ledelsesprosesser som skjer i forbindelse med implementering av statlige kompetansehevingsprosesser i norske barnehager. Inkludering av alle barn og tidlig innsats vektlegges som ... -
Building Bridges! Children with Autism Spectrum Disorder and Their Transition from Kindergarten to School – A Scoping Review
Chahboun, Sobh; Kristine Tyldum, Lefstad; Pettersen, Marit; Åmot, Ingvild; Thwala, S`lungile (Peer reviewed; Journal article, 2024)Purpose: The goal of this study was to map the research on the transition from kindergarten to school for children with autism spectrum disorder (ASD). Further, the goal was to identify the elements influencing the transition ... -
Den ambulerende spesialpedagogen i barnehagen
Haugnes, Maria Myhr (Master thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan erfarer ambulerende spesialpedagoger sin arbeidssituasjon i barnehagen og hvilke dilemma i spesialpedagogisk praksis kan disse erfaringene synliggjøre? -
Developing professional ethical care through co-creation in ECEC in Norway: A qualitative study
Brenne, Anne Synnøve; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2024)The article analogizes findings from the project Children in Central Norway, Mental Health in ECEC. A preventive factor for children’s mental health in early childhood education and care (ECEC) is the sensitive relationship ... -
Etikk i praksis: Barn med samspillsvansker og medvirkning i barnehagen
Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2012)In recent years there has been a trend promoting "children’s right to participation". The point of departure for the article is qualitative data material collected from three day-care centres in Norway. The main objective ... -
Fem spesialpedagogers opplevelse av arbeidsmiljøet i sin profesjonsutøvelse i barnehagen
Iversen, Heidi Dahle (Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt fem spesialpedagoger sin opplevelse av arbeidshverdagen i barnehagen. Formålet med denne oppgaven har vært å belyse et utvalg av spesialpedagogers arbeidsmiljø og de ulike faktorene ... -
Health promotion and Identity Construction in Norwegian Kindergartens - A qualitiative Study in Children with and without Disabilities
Åmot, Ingvild; Ytterhus, Borgunn (Peer reviewed; Journal article, 2022-10-10)This article focuses on how children, independent of abilities, create healthy identities and spaces in kindergarten, and is based on a qualitative CGT-study carried out in Norwegian Kindergartens. Data sources include ... -
Kartleggingens mangfoldighet og nødvendighet
Åmot, Ingvild (Chapter, 2017)Kartlegging som fenomen kan betraktes fra flere perspektiver. I enkelte sammenhenger gjøres pedagogisk kartlegging nærmest synonymt med krenkelser av barn, deres egenverdi og som redskap for et kapitalistisk og profittjagende ... -
Kindergartens: inclusive spaces for all children?
Ytterhus, Borgunn; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2021-07-09)Norwegian Kindergartens are seen as one of the most important social infrastructures for all children below five years. Kindergarten attendance is a legal right for children from the age of one year in Norway, and consequently ... -
Kulturell bærekraft - praksiser i samiske barnehager
Åmot, Ingvild; Bjerklund, Monica (Peer reviewed; Journal article, 2023)I Norge går ca. tusen barn i samiske barnehager (Statistisk sentralbyrå, 2016). I denne artikkelen utforsker vi hvordan samiske barnehagers verdiforankring kan settes i sammenheng med begrepet kulturell bærekraft. Vi bygger ... -
Language revitalization in Sámi Early Childhood Education and Care institutions
Bjerklund, Monica; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2022-09)The aim of this study in seven Sámi Early Childhood Education and Care institutions (ECECs) is to explore how we can understand language revitalization strategies in Sámi ECECs in the light of socio-cultural theories on ... -
Medvirkning i barnehagen for barn med ekspressive kommunikasjonsvansker
Trondsen, Ann Hege (Master thesis, 2022)Jeg har i studiet sett nærmere på tre spesialpedagogers erfaringer på barns medvirkning med utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke muligheter for medvirkning beskriver tre spesialpedagoger at barn med ekspressive ... -
Outdoor activities promoting mental and physical health and well-being in Sámi Early Childhood Education and Care institutions
Bjerklund, Monica; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2023-10)This article explores the current situation of outdoor play for children in Sámi Early Childhood Education and Care institutions (ECECs) in Norway. The main objective is to discover how Sámi ECEC practices contribute to ... -
Supporting Children's Psychosocial Well-Being in sami ECECs
Bjerklund, Monica; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2023)Our aim is to investigate how Sámi early childhood education and care institutions (ECECs) contextualise their work to support psychosocial well-being among children aged 4–6. We have conducted seven qualitative interviews ... -
When Anger Arises in the Interaction with Children in Kindergartens – The Staff’s Reactions to Children’s Resistance
Skoglund, Ruth Ingrid; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2020)