• Barn og rom. Refleksjoner over barns opplevelse av rom 

      Amundsen, Hilde Merete; Blakstad, Siri Hunnes; Krogstad, Atle; Knudsen, Vibeke; Manum, Bendik; Wågø, Solvår (Report, 2007-03-01)
      SINTEF Byggforsk og Dronning Mauds Minne Høgskole hadde på oppdrag fra Trondheim kommune undersøkt to barnehager bygd etter baseprinsipp med fokus på hvordan fysiske omgivelser danner premisser for, og rammer rundt, barns ...
    • Barnehageledelse i bevegelse (Bib). Forsknings- og utviklingsarbeid i tilknytning til Trondheim kommunes ledelsesutviklingsprogram og opprettelse av nye avdelingslederstillinger. 

      Moe, Merete; Mørreaunet, Sissel; Nissen, Kjersti (Research report, 2018-12)
      Dronning Mauds Minne Høyskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) har gjennomført et forskningsprosjekt i barnehager med utgangspunkt i Trondheim kommunes omorganisering med etablering av nye avdelingslederstillinger og ...
    • Health promotion and Identity Construction in Norwegian Kindergartens - A qualitiative Study in Children with and without Disabilities 

      Åmot, Ingvild; Ytterhus, Borgunn (Peer reviewed; Journal article, 2022-10-10)
      This article focuses on how children, independent of abilities, create healthy identities and spaces in kindergarten, and is based on a qualitative CGT-study carried out in Norwegian Kindergartens. Data sources include ...
    • Material as actor in the enactment of social norms: Engaging with a sociomaterial perspective in childhood studies to avoid the ‘traps of closure’ 

      Sørenssen, Ingvild Kvale; Franck, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This article employs a sociomaterial perspective and explores how material artefacts take part in the enactment of social norms by analysing empirical examples from two different childhood studies projects in Norway. Drawing ...
    • Men’s career choices in early childhood education and care–an embodied intersectionality perspective 

      Ljunggren, Birgitte; Eidevald, Christian (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      The workforce in early childhood education and care (ECEC) is highly gender-segregated with a majority of women. Gender-sensitive professionalization is regarded a way to recruit more men, but there is a call for more ...
    • Observasjones betydning i den profesjonelle praksis 

      Frønes, Mona (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Denne artikkelen presenterer tre barnehagelæreres forståelse rundt observasjon, og hvordan de bruker observasjon i egen profesjonelle praksis. Fremstillingen er i hovedsak basert på ulike teoretiske tanker fra Michel ...
    • Play, Learn, and Teach Outdoors—Network (PLaTO‑Net): terminology, taxonomy, and ontology 

      Lee, Eun-Young; de Lannoy, Louise; Li, Lucy; de Barros, Maria I. A.; Bentsen, Peter; Brussoni, Mariana; Fiskum, Tove Anita; Guerrero, Michelle; Hallås, Bjørg Oddrun; Ho, Susanna; Jordan, Catherine; Leather, Mark; Mannion, Greg; Moore, Sarah A.; Sandseter, Ellen Beate Hansen; Spencer, Nancy L. I.; Waite, Susan; Wang, Po-Yu; Tremblay, Mark S.; Winje, Øystein (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Background: A recent dialogue in the feld of play, learn, and teach outdoors (referred to as “PLaTO” hereafter) demonstrated the need for developing harmonized and consensus-based terminology, taxonomy, and ontology for ...
    • Play, Learn, and Teach Outdoors—Network (PLaTO‑Net): terminology, taxonomy, and ontology 

      Lee, Eun-Young; de Lannoy, Louise; Li, Lucy; de Barros, Maria I. A.; Bentsen, Peter; Brussoni, Mariana; Fiskum, Tove Anita; Guerrero, Michelle; Hallås, Bjørg Oddrun; Ho, Susanna; Jordan, Catherine; Leather, Mark; Mannion, Greg; Moore, Sarah A.; Sandseter, Ellen Beate Hansen; Spencer, Nancy L. I.; Waite, Susan; Wang, Po-Yu; Tremblay, Mark S.; Winje, Øystein (Peer reviewed; Journal article, 2022-06-15)
      Background: A recent dialogue in the feld of play, learn, and teach outdoors (referred to as “PLaTO” hereafter) demonstrated the need for developing harmonized and consensus-based terminology, taxonomy, and ontology for ...
    • Researching research affects: in-between different research positions 

      Johansson, Lolita; Moe, Merete; Nissen, Kjersti (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      A significant amount of research has highlighted the different ontological and epistemological dimensions of insider and outsider research positions. In the field of education, this topic could benefit from more research. ...
    • Utbredelse av konsepter i norske barnehager 

      Lund, Åse; Franck, Karianne; Juritsen, Trine Lise; Østmoen, Jostein Paulgård; Wilhelmsen, Terese (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I løpet av kort tid har konsepter, i form av standardiserte programmer og metoder tatt plass i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det gir et behov for mer forskningsbasert kunnskap om fenomenet. Denne artikkelen har ...
    • Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger 

      Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin (MusPed:Research;, Chapter, 2021)
      Velkommen til antologien Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Denne antologien presenterer forskningsprosjekter som undersøker ulike aspekter ved samarbeid i og mellom grunnskole, kulturskole og ulike ...