Viser treff 321-340 av 1143

    • Medvirkning i barnehagen for barn med ekspressive kommunikasjonsvansker 

      Trondsen, Ann Hege (Master thesis, 2022)
      Jeg har i studiet sett nærmere på tre spesialpedagogers erfaringer på barns medvirkning med utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke muligheter for medvirkning beskriver tre spesialpedagoger at barn med ekspressive ...
    • Blir jeg hørt når jeg ikke uttrykker meg som de andre 

      Davidsen, Nora Granheim (Master thesis, 2022)
      Hensikten med denne masteroppgaven er å belyse hvilke muligheter elever med kommunikasjonsvansker har til medbestemmelse på en spesialskole. Det er blitt lagt vekt på spesialpedagogenes perspektiver og opplevelser. Studien ...
    • Flat organisasjonsstruktur i en lærende organisasjon 

      Rekdahl, Emilie (Master thesis, 2022)
      Barnehagesektoren har de to siste tiårene gjennomgått store endringer. Det har blant annet blitt økt krav til innhold og kvalitet i barnehagen. Et av kravene er at barnehagene skal være en lærende organisasjon (Kunnskaps ...
    • Manualbaserte verktøy i barnehagen 

      Nøst, Malin (Master thesis, 2022)
      Manualbaserte verktøy som kvalitetssikring av det pedagogiske tilbudet har vært en økende trend i sektoren, men ikke uten kritiske innvendinger. I hovedsak rettes kritikken av manualbaserte verktøy mot det synet på barn ...
    • Barnehager i konkurranse 

      Nilsen, Nina Beate (Master thesis, 2022)
      Det har vært store endringer i barnehagesektoren de siste årene, med økte krav og forventninger til hva barnehagen skal inneholde. Dette gir et økt behov for utadrettet barnehageledelse, og krever at barnehagestyrerne må ...
    • Ledelse av barnehagebasert kompetanseutvikling og utviklingen av barnehagen som en lærende organisasjon 

      Hveding, Anna (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven har gjort et studie av den Regionale ordningen for barnehagebasert kompetanseutvikling og ønsker å utvikle noen begreper som kan bidra til å lede barnehagebasert kompetanseutvikling og utvikle barnehagen ...
    • Hva fremmer barnets beste i samarbeid mellom barnehage og barnevern? 

      Kolstad, Siv Anita (Master thesis, 2022)
      Med utgangspunkt i problemstillingen Hva fremmer barnets beste i samarbeid mellombarnehage og barnevern?, har jeg forsøkt å få økt innsikt i styreres opplevelse av tverrfaglig samarbeid mellom barnehage og barnevern. ...
    • The impact of exposure timing on embryo mortality and the partitioning of PAHs when cod eggs are exposed to dispersed and dissolved crude oil 

      Nordtug, Trond; Olsen, Anders Johny; Wold, Per-Arvid; Salaberria, Iurgi; Øverjordet, Ida Beathe; Altin, Dag; Kjørsvik, Elin; Hansen, Bjørn Henrik (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      During sub-sea oil spills to the marine environment, oil droplets will rise towards the sea surface at a rate determined by their density and diameter as well as the vertical turbulence in the water. Micro-droplets (< 50 ...
    • Heads-on, hands-on, hearts-on: Educators' perceptions on ViduKids contributions to integral education 

      Vaz-Rebelo, Piedade; Bidarra, Graça; Costa, Conceição; de Almeida Evangelista, Simone; Santos, Vanda; Thiel, Oliver (Journal article, 2022)
      The integral development of the child is nowadays one of the goals of education, which implies the use of activities and strategies that involve the various dimensions of the human being in a comprehensive way. This paper ...
    • Bruk av video i barnehagelærerutdanning. En analyse av seerdataene 

      Thiel, Oliver; Hanssen, Signe Marie (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      En del pedagoger mener at studentaktiv undervisning fremmer studentenes læring bedre enn tradisjonell formidlingspedagogikk. For fire år siden startet vi derfor en prosess med å ta i bruk omvendt undervisning som en metode ...
    • Play, Learn, and Teach Outdoors—Network (PLaTO‑Net): terminology, taxonomy, and ontology 

      Lee, Eun-Young; de Lannoy, Louise; Li, Lucy; de Barros, Maria I. A.; Bentsen, Peter; Brussoni, Mariana; Fiskum, Tove Anita; Guerrero, Michelle; Hallås, Bjørg Oddrun; Ho, Susanna; Jordan, Catherine; Leather, Mark; Mannion, Greg; Moore, Sarah A.; Sandseter, Ellen Beate Hansen; Spencer, Nancy L. I.; Waite, Susan; Wang, Po-Yu; Tremblay, Mark S.; Winje, Øystein (Peer reviewed; Journal article, 2022-06-15)
      Background: A recent dialogue in the feld of play, learn, and teach outdoors (referred to as “PLaTO” hereafter) demonstrated the need for developing harmonized and consensus-based terminology, taxonomy, and ontology for ...
    • Values in Early Childhood Education: A Cross-Cultural Comparative Study of Values for ECE Expressed in Policy Documents 

      Gunnestad, Arve; Mørreaunet, Sissel; Chahboun, Sobh; Pearson, Jolene (Peer reviewed; Journal article, 2022-06-27)
      Purpose: This comparative study identifies core values expressed in Early Childhood Education (ECE) official policy documents from a sample of thirteen countries. Design/Approach/Methods: This study employs document ...
    • Does time extend asymmetrically into the past and the future? A multitask crosscultural study 

      Callizo-Romero, Carmen; Tutnjević, Slavica; Pandza, Maja; Ouellet, Marc; Kranjec, Alexander; Ilić, Sladjana; Gu, Yan; Göksun, Tilbe; Chahboun, Sobh; Casasanto, Daniel; Santiago, Julio (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Does temporal thought extend asymmetrically into the past and the future? Do asymmetries depend on cultural differences in temporal focus? Some studies suggest that people in Western (arguably future-focused) cultures ...
    • Utbredelse av konsepter i norske barnehager 

      Lund, Åse; Franck, Karianne; Juritsen, Trine Lise; Østmoen, Jostein Paulgård; Wilhelmsen, Terese (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I løpet av kort tid har konsepter, i form av standardiserte programmer og metoder tatt plass i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det gir et behov for mer forskningsbasert kunnskap om fenomenet. Denne artikkelen har ...
    • Men in early childhood education and care: on navigating a gendered terrain 

      Bhana, Deevia; Moosa, Shaaista; Xu, Yuwei; Emilsen, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2022-05-09)
      Globally, the underrepresentation of men in the Early Childhood Education and Care (ECEC) workforce is ongoing and has been largely attributed to the construction of ECEC as ‘women’s work’. Men’s involvement in ECEC can ...
    • Materialer og møteplasser i barnehagen 

      Stokken, Pauline (Bachelor thesis, 2021)
      Du vet når du har samlet løv i en haug om høsten, og bare må hoppe i det? Sånn vil jeg at ungene skal føle det når de kommer til en ny møteplass i barnehagen.» (Fritt gjengitt fra intervju). Slik beskrev den ene informanten ...
    • Å møte barnas dans 

      Flø, Karen Hammervik (Master thesis, 2021)
      Barns medvirkning er en rettighet forankret i både FNs barnekonvensjon, Norges barnehagelov og Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, men undersøkelser viser at det både er et område det er praktisk vanskelig å ...
    • Children's knowledge about the origins of food in early childhood education and care institutions (ECEC) in Norway 

      Bjørgen, Kathrine; Moe, Børge; Wold, Per-Arvid; Melis, Claudia (Peer reviewed; Journal article, 2022-03-17)
      The purpose of the present study was to examine Norwegian kindergarten children’s knowledge about the origins of commonly consumed food items. Data were collected by conducting semi-structured interviews of 56 children ...
    • Fysisk lek og inkludering i barnehagen 

      Malmo, Martin (Bachelor thesis, 2020)
      Oppgavens tema ble valgt på bakgrunn av praksisperioden jeg gjennomførte på mitt siste studieår i bachelorgraden på Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærere. Denne praksisperioden gjennomførte jeg i Lisboa i ...
    • Experiences and Perceptions of Multiculturality, Diversity, Whiteness and White Privilege in Music Teacher Education in Mid-Norway - Contributions to Excluding Structures 

      Hovde, Sunniva Skjøstad (Chapter, 2021)
      This article focuses on how staff in musical teacher education institutions experience and perceive the terms multiculturality, diversity, whiteness and white privilege, and how this might contribute to excluding structures. ...