Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 821-840 of 1143
-
Det er aldri barnet du skal forandre, det er pedagogen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvilken betydning har personalets kompetanse for minoritetsbarn som kan få en utagerende atferd når de ikke deler språk i lek/samhandling med andre? -
Selvregulering
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan barnehagelæreren fremme barns evne til selvregulering, med utgangspunkt i trygghetssirkelen? -
Personalets kunnskap og holdninger til minoritetsspråklige barns språkutvikling
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvilke praksiser har man i barnehage 1 og barnehage 2 for å ivareta minoritetsbarns morsmål? -
Tospråklige assistenter som støtte i leken
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: På hvilken måte kan tospråklige assistenter hjelpe minoritetsspråklige barn inn i leken? -
Et inkluderende felleskap i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan arbeider to ulike barnehager med å skape et inkluderende felleskap i en flerkulturell barnehage? -
Barnehagens innhold og identitetsbekreftelse
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan barnehagens innhold bidra til identitetsbekreftelse for barn med flere kulturtilknytninger? -
Småbarn i utemiljøet: 2-åringens trivsel i utemiljøet om vinteren
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvilke faktorer i barnehagens fysiske utemiljø virker inn på 2-åringens trivsel om vinteren? -
Personalets roller i barnehagens uterom: En sammenligning av en friluftsbarnehage, og en ordinær barnehages tilrettelegging for variert lek ute for de største barna
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan legger personalet i en friluftsbarnehage, i forhold til en ordinær barnehage, til rette for variert lek i uterommet for de største barna i barnehagen? -
Selvregulering hos barn: En kvalitativ studie som tar for seg selvregulering hos barn i barnehagealder og hvordan man kan arbeide med dette i en Montessoribarnehage
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan arbeider en Montessoribarnehage med selvregulering? -
Mangfold: et problem eller en ressurs? En kvalitativ studie av to barnehagers arbeid med kulturelt mangfold med fokus på tilhørighet og forskjellighet i barnegruppen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan legger barnehagens personale til rette for et kulturelt mangfold med fokus på tilhørighet og forskjellighet i barnegruppen? -
Kreative prosesser: Gjenbruksmaterialer
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan jeg som barnehagelærer legge tilrette for kreative prosesser i barnehagen med bruk av gjenbruksmaterialer? -
«Hei! Hvorfor sa du capsen min var skitten!?»
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Bruk av dramatisk lek med barn for å tolke og løse en konfliktsituasjon -
Barn skaper animasjon
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan digitale verktøy brukes i barns skapende prosess? -
Barnehagens møte med kunstfagene
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan belyser Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver og artikkelen ‘Kunstfagenes plass i barnehagen’ – barnehagen som lærende organisasjon i møte med kunstfagene? -
De yngste barnas estetiske væremåte
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan barnehagens rom berike de yngste barnas estetiske væremåte? -
Tilknytning i oppstartsfasen for de yngste barna
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan barnehagelærere legge til rette for trygg tilknytning i oppstartsfasen for de yngste barna i barnehagen? -
Endringsarbeid
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan personalet ta hensyn til de yngstes medvirkning i et endringsarbeid? -
Motivasjon for de yngste: Garderobesituasjonen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder på en småbarnsavdeling, motivere barnas indre motivasjon i erfaringene de møter under påkledningen i garderobesituasjonen, slik at barna får kjenne på det å være kompetent og ... -
Ta i mot og ta farvel
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan barnehagelærere legge til rette for en trygg ankomst og avskjed om morgenen for de yngste barna i barnehagen? -
Morgenstund – gull i munn?
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan legge til rette for trygg overgang fra foreldreomsorg til barnehagedag, for de yngste barna om morgenen i oppstartsfasen?