Blar i Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning på emneord "Barnehager"
Viser treff 1-20 av 52
-
A Continuum Deconstructed: Exploring how Day-care Staff’s Discursive Practices Construct Children as Possibly Impaired
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Based on interviews and fieldwork in Norwegian day-care institutions, I examine day-care staffs’ descriptions of children suspected of, but not (yet) diagnosed as, having impairments. The main research question is: how do ... -
Alder og IKT i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan stiller ulike barnehagemiljø seg til bruken av IKT i barnehagen, hvilken kompetanse har de og hvilke holdninger har de til det? -
Barnehageansattes kompetanse og holdninger til bruk av IKT i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan har prosjektet «Barn og IKT» påvirket de ansattes kompetanse og holdninger til IKT? -
Barnehagen - en inkluderende fellesarena? Om minoritetsspråklige barn i barnehagen
(Journal article, 2009)I denne artikkelen setter vi fokus på minoritetsspråklige barns språkopplæring og språkstimulering i barnehagen. Et overordnet tema er hvordan det i barnehagen skapes rom for inkludering i praksis, som det å beherske et ... -
Barnehagens innhold og identitetsbekreftelse
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan barnehagens innhold bidra til identitetsbekreftelse for barn med flere kulturtilknytninger? -
Barnehagens pedagogiske lederes oppfattelse av risikofylt lek
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvilken forståelse har pedagogiske ledere av risikofylt lek, og hvordan forholder de seg til risikofylt lek i barnehagen? -
Barnehagestyreres opplevelser av forholdet til skolen i spørsmål om barns læring
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen retter søkelys på i hvilken grad styrere i kommunale og private barnehager opplever uenighet med skolen i spørsmål om barns læring i barnehagen og eventuelt hva slik uenighet kan handle om. Videre ser den på i ... -
Barns medvirkning i dramapedagogisk arbeid
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan legge til rette for at barns uttrykk både verbalt og kroppslig ivaretas i dramapedagogisk arbeid med barnehagebarn? -
Digitale verktøy i prosjektarbeid
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan kreativ bruk av digitale verktøy fremme barns medvirkning i prosjektarbeid i en barnehage? -
En oppgave om barnehagens uteområder
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Er det forskjell i barns fysiske lek i barnehager med ulikt uteområde? -
Endringsarbeid
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan arbeider styrer med endringsarbeid i barnehagen? Hvilken innvirkning har dette på personalgruppa? -
Ergonomi i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan jobber en småbarnsavdeling i en barnehage med ergonomi i hverdagssituasjoner? -
Et inkluderende felleskap i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan arbeider to ulike barnehager med å skape et inkluderende felleskap i en flerkulturell barnehage? -
Fremtidens kosthold i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvilke synspunkter og erfaringer har ansatte i barnehagen om vegetarisk mat? -
Fysisk aktivitet i barnehagens innemiljø
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan tilrettelegger og utnytter personalet det fysiske innemiljøet i forhold til fysisk aktivitet? -
Fysisk aktivitet og motorisk utvikling
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan legges det til rette for fysisk aktivitet på en småbarnsavdeling med tanke på barnas motoriske utvikling? -
Førstegangsledelse i barnehagen : utfordringer i rollen som ny pedagogisk leder
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan opplever nyutdannede pedagogiske ledere første året i barnehagen? -
Helse, miljø og sikkerhet (HMS) og kvalitet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan man jobbe med HMS for å heve kvaliteten i barnehagen? -
Holdninger til kulturelt mangfold i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvilke holdninger har to barnehager til kulturelt mangfold og hvordan synliggjøres disse i hverdagen? -
Hvilke holdninger har de voksne i barnehagen til risikofylt lek? Og tenker førskolelærere det samme som assistenter?
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvilke holdninger har de voksne i barnehagen til risikofylt lek? Og tenker førskolelærere det samme som assistenter?