Browsing DMMH Brage by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Now showing items 1-20 of 35
-
Ansattes bidrag til femåringers språklæring i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Barns språklæring står sentralt i dagens norske barnehage. I denne hermeneutiske studien setter jeg søkelyset på hvordan fire ansatte oppfatter at de bidrar til femåringers språklæring i barnehagen innenfor rammene av ... -
Assessing children's psychosocial well-being: Norwegian early childhood education and care teachers’ challenges when completing a global screening tool
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this article, the authors illustrate some of the challenges and dilemmas that Norwegian early childhood education and care teachers experienced when completing a global screening tool (UPSI-5: Universal Psychosocial ... -
Barnehagestyreres opplevelser av forholdet til skolen i spørsmål om barns læring
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen retter søkelys på i hvilken grad styrere i kommunale og private barnehager opplever uenighet med skolen i spørsmål om barns læring i barnehagen og eventuelt hva slik uenighet kan handle om. Videre ser den på i ... -
Barns møter med kunst : med fokus på voksenrollen
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan man tilrettelegge for kunstopplevelser for barn, i skjæringspunktet mellom kunstformidling for barn og med barn? -
Children's social play as a pathway to second language acquisition
(Chapter, 2017)This article is within the area of research related to ethnic minority children in barnehager (kindergartens). Various sources have influenced my reflections. Some are related to language acquisition in a multicultural ... -
Children’s Rough-and-Tumble Play in a Supportive Early Childhood Education and Care Environment
(Peer reviewed; Journal article, 2021)While a growing body of evidence highlights the benefits of rough-and-tumble play (R&T) in young children, it remains one of the most challenging kinds of play to support in early childhood education and care environment ... -
Contributions to Sustainability through Young Children’s Nature Play: A Systematic Review
(Peer reviewed; Journal article, 2021-07-02)Nature play with young children has been criticized for lacking the transformative power necessary for meaningfully contributing to sustainability issues. The purpose of this systematic review was to identify outcomes ... -
"Det er veldig forskjellig fra hjemlandet mitt". Migrantforeldres erfaringer med kommunikasjon og samhandling med barnehagepersonalet
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article presents an interview study with seven parents with migration backgrounds who have children in Early Childhood Education and Care institutions (ECEC). It highlights the parents’ experiences related to their ... -
Er jeg musikalsk? Barnehagelærerstudenters oppfatning av egen musikalitet
(MusPed: Research;, Chapter, 2021)This article presents results from a quantitative study of Early Childhood Education and Care (ECEC) student teacher’s relationship to music and musicality. Survey data was collected among first-year students at a university ... -
Etikk i et verdimessig ingenmannsland?
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen kan forstås som et filosofisk essay med sikte på å kartlegge noen grunnleggende forutsetninger for å knytte verdibegrepet til etisk resonnement. Dette kan så brukes som kart eller speil for arbeid med ... -
Experiences and Perceptions of Multiculturality, Diversity, Whiteness and White Privilege in Music Teacher Education in Mid-Norway - Contributions to Excluding Structures
(Chapter, 2021)This article focuses on how staff in musical teacher education institutions experience and perceive the terms multiculturality, diversity, whiteness and white privilege, and how this might contribute to excluding structures. ... -
Forebygging og tidlig innsats : en historisk, ideologisk og teoretisk innramming
(Chapter, 2017)Tidlig innsats ble introdusert i en norsk kontekst gjennom stortingsmeldingen... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring (St.meld. nr. 16 (2006-2007)), der tidlig innsats ble forstått som innsats tidlig i ... -
A GoPro Look on How Children Aged 17–25 Months Assess and Manage Risk during Free Exploration in a Varied Natural Environment
(Peer reviewed; Journal article, 2022-05-21)Research indicates that risky play has positive effects on children’s development, learning and health, and ability to assess and manage risk, but there is a lack of knowledge on how toddlers engage in risky play. This ... -
Gripes mulighetene? Om lesestunder med de yngste barna i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Studien retter seg mot høytlesningspraksiser i barnehagen, og belyser samspillet rundt bøker som finner sted mellom barnehageansatte og barn, avgrenset til småbarn (0–3 år). Til grunn for diskusjonene er et videomateriale ... -
Gutter som slutter. En intern kartlegging av frafall blant mannlige (og kvinnelige) studenter ved DMMH.
(DMMHs rapportserie;2020:1, Research report, 2020)Tall viser at DMMH har rund 20% prosent menn som førsteprioritetssøkere, noe som betyr at menn er en marginalisert gruppe i utdanningen. Målet med undersøkelsen var å finne ut om det var større frafall blant mannlige enn ... -
Heads-on, hands-on, hearts-on: Educators' perceptions on ViduKids contributions to integral education
(Journal article, 2022)The integral development of the child is nowadays one of the goals of education, which implies the use of activities and strategies that involve the various dimensions of the human being in a comprehensive way. This paper ... -
Hvordan kan man legge til rette for romslige interaksjonsmønstre mellom voksne og barn under prosjektarbeid i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan man legge til rette for romslige interaksjonsmønstre mellom voksne og barn under prosjektarbeid i barnehagen? -
An Intervention to Increase Outdoor Play in Early Childhood Education Centers (PROmoting Early Childhood Outside): Protocol for a Pilot Wait-list Control Cluster Randomized Trial
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: Participation in outdoor play has been extensively documented as beneficial for the health, well-being, and development of children. Canadian early childhood education centers (ECECs) are important settings ... -
Kartleggingens mangfoldighet og nødvendighet
(Chapter, 2017)Kartlegging som fenomen kan betraktes fra flere perspektiver. I enkelte sammenhenger gjøres pedagogisk kartlegging nærmest synonymt med krenkelser av barn, deres egenverdi og som redskap for et kapitalistisk og profittjagende ... -
La oss være venner- i all evighet? : om tilgivelse og vennskap mellom barn
(Chapter, 2017)Denne artikkelen handler om betydningen av verdien tilgivelse og om vennskap mellom barn. Artikkelen vil støtte seg på ulike studier om barn og tilgivelse med det felles trekk at barn forbinder tilgivelse med det å bli ...