• Barn og samlivsbrudd: hvordan arbeider pedagogisk leder i barnehagen med barn og samlivsbrudd? 

      Jenssen, Chatrine Moe (Bachelor thesis, 2020)
      I april 2020 kom det nye oppdateringer over ekteskap og skilsmisser i Norge. Ifølge Statistisk sentralbyrå var det i 2019 inngått 19 855 ekteskap og 9 609 skilsmisser (Statistisk sentralbyrå (SSB), 2020). Den tradisjonelle ...
    • Barn og voksne i basebarnehager 

      Midthun, Anja Irene (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan kan basebarnehagens utforming påvirke barn og voksne?
    • Barn sine kjensler 

      Relling, Ida Hollum (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Kva metodar brukar ein utebarnehage i USA i sitt arbeid med barn sine kjensler?
    • Barn skaper animasjon 

      Sørensen, Marit (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan kan digitale verktøy brukes i barns skapende prosess?
    • Barn som lever i familier med rusproblematikk 

      Landstad, Camilla Elvbakken (Bachelor thesis, 2022)
      I lys av dagens relevans av rusmiddelbruk, har jeg etter mange forsøk og mange tanker, landet på følgende problemstilling: «På hvilke måter kan barnehagepersonalet støtte barn som lever i familier med rusproblematikk?» ...
    • Barn som vekker bekymring: barnehagelæreres bekymring for barns omsorgssituasjon 

      Opdal, Linda Sleire (Bachelor thesis, 2020)
      Alle barn har det ikke bra hjemme. Jeg har minner fra egen barndom hvor jeg som barn opplevde at enkelte barn hadde det annerledes hjemme enn oss andre barna. Som barn fikk jeg inntrykk av at alle visste om det, også voksne. ...
    • Barn, kjønn og lek 

      Strøm, Daniel (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan kan vi se kjønnsforskjeller i barns lek i barnehagen?
    • Barn, samlivsbrudd og sorg 

      Clausen, Therese (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg ønsket å knytte dette med samlivsbrudd sammen med barns sorg. Jeg vet som voksen at samlivsbrudd er vondt og når man går gjennom denne prosessen så sørger man over det som ble tapt. Man kjenner på mange vonde følelser ...
    • Barn-voksen relasjon på rødt nivå 

      Wågan, Viktoria Borgeteien (Bachelor thesis, 2021)
      Problemstillingen min har endret seg i takt med utviklingen av prosjektet. Den har i all hovedsak blitt påvirket av funnene jeg gjorde i forbindelse med intervjuene. Problemstillingen jeg til slutt endte med var: Hvordan ...
    • Barnas læringsmiljø på en småbarnsavdeling: sosialt samspill mellom voksne og barn i garderoben som et ledd i barnas læring i 1-2 årsalderen. 

      Hovdenak, Kristin (Bachelor thesis, 2020)
      «Arbeidet med omsorg, danning, lek, læring, sosial kompetanse og kommunikasjon og språk skal ses i sammenheng og samlet bidra til barns allsidige utvikling.» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 19). Både gjennom barnehagel ...
    • Barnehageansattes forståelse av realfag i barnehagen 

      Kanstad, Thea Peschel (Bachelor thesis, 2021)
      Begrepet «realfag» er ikke direkte å finne i rammeplanen (2017). Realfag i barnehagen ligger ikke under ett konkret fagområde, men litt spredt over alt. Dette kan for ansatte gjøre det utfordrende å sette ord på hva realfag ...
    • Barnehageansattes kompetanse og holdninger til bruk av IKT i barnehagen 

      Hansen, Sissel (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan har prosjektet «Barn og IKT» påvirket de ansattes kompetanse og holdninger til IKT?
    • Barnehageansattes opplevelse av samlingsstund 

      Grenvik, Joakim Aleksander (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan opplever barnehageansatte samlingsstund?
    • Barnehagelæreren i koronapandemien 

      Fossum, Maren Kristine Aunan (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven handler om temaet barnehagelæreren i koronapandemien fordi det er et interessant tema å diskutere, det er på dagsorden og berører oss her og nå. Mer spesifikt vil det bli undersøkt hvordan barnehagelærere ...
    • Barnehagelæreren i møte med barn med utfordrende atferd 

      Grøtting, Anja Cathrine Sneve (Bachelor thesis, 2023)
      Utfordrende atferd kan oppstå som et resultat av flere ulike faktorer som psykiske lidelser, samhandlingsmessige faktorer, miljø og syndromer. Måten utfordrende atferd blir møtt på er avgjørende for hvordan situasjonen ...
    • Barnehagelæreren i spenningsfeltet mellom politikken, kunnskapen og verdiene 

      Azadzi, Mohammed (Bachelor thesis, 2021)
      I denne bacheloroppgaven har jeg valgt problemstillingen: "Hva skal vektlegges - barns selvbestemmelse eller foreldrenes rett til medvirkning?"
    • Barnehagelæreren og sinte barn 

      Søberg, Mali (Bachelor thesis, 2022)
      Siden barns følelser og hvordan disse møtes er et veldig stort tema har jeg valgt å snevre dette inn til den konkrete problemstillingen: Hvordan handler barnehagelæreren i situasjoner hvor barn blir fysiske utagerende ...
    • Barnehagelærerens arbeid med de yngste barnas risikofylte lek 

      Grannes, Miriam Haugum (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan arbeider barnehagelæreren med de yngste barnas risikofylte lek i barnehagen?
    • Barnehagen som arena for mestring og selvfølelse 

      Pedersen, Caroline (Bachelor thesis, 2023)
      Problemstillingen i oppgaven er som følger: «Hvordan kan voksenrollen være med på å fremheve barns mestring og selvfølelse?». Etter å ha sett hvor viktig det er med arbeidet om barns psykiske helse som vist i tidligere ...
    • Barnehagen som arena for sosial utjevning 

      Behrend, Piet Cedrik (Bachelor thesis, 2022)
      Likeverd er en verdi som lenge har stått sterkt i den offentlige og politiske debatten i Norge (Abram, 2018, The Ideal Egalitarians). Dette kom også frem i en spørreundersøkelse før stortingsvalget 2021. Undersøkelsen viste ...