Blar i DMMH Brage på forfatter "Ljunggren, Birgitte"
-
Bridging or Bonding: An Organizational Framework for Studying Social Capital in Kindergartens
Vannebo, Berit Irene; Ljunggren, Birgitte (Peer reviewed; Journal article, 2021)The article develops our understanding of social capital by analyzing social capital as an organizational phenomenon. The analysis is based on qualitative data consisting of interviews and documents obtained from six ... -
Brukermedvirkning i avtaleverket for samhandlingsreformen :
Solbjør, Marit; Ljunggren, Birgitte; Kleiven, Hanne Hestvik (Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen analyserer brukermedvirkning i utformingen av samhandlingsreformens avtaleverk mellom kommuner og helseforetak, i forhandlinger organisert som oppdragsnettverk. Vårt teoretiske perspektiv er Tritters teori om ... -
Does Leadership Matter? A Narrative Analysis of Men’s Life Stories in Early Childhood Education and Care
McHale, Joanne; Sullivan, Victoria; Ljunggren, Birgitte (Chapter; Peer reviewed, 2023)Early childhood education and care (ECEC) and early childhood centres (ECC) vary across countries and are embedded in their wider social and cultural contexts. However, difficulty with workforce gender balance, and in ... -
Evaluering av arbeidet med kvalitet i barnehagesektoren. TFoU-rapport 2019:9.
Haugset, Anne Sigrid; Ljunggren, Birgitte; Mordal, Siri; Nissen, Kjersti; Fagerholt, Randi Ann; Lorentzen, Ranveig Sofie; Stene, Morten; Gotvassli, Kjell Åge (Research report, 2019)Rapporten er en evaluering av kvalitetssystemet Kvalitet i barnehagen (KiB), gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten besvarer problemstillinger om hvordan barnehagene og de ulike forvaltningsnivåene i ... -
Følgeevaluering av kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 4. TFoU-rapport 2019:5.
Haugset, Anne Sigrid; Fagerholt, Randi Ann; Sivertsen, Håkon; Caspersen, Joakim; Franck, Karianne; Ljunggren, Birgitte; Lorentzen, Ranveig Sofie; Løe, Ida Camilla; Mordal, Siri (Research report, 2019)Dette er den fjerde rapporten fra følgeevalueringen av strategien Kompetanse for fremtidens barnehage, med Utdanningsdirektoratet som oppdragsgiver. Rapporten tar for seg to tema: Innholdet i utdanningen Lederutdanning for ... -
Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 5. TFoU-rapport 2020:11
Sivertsen, Håkon; Ljunggren, Birgitte; Janninger, Linda; Lorentzen, Ranveig Sofie (Research report, 2020)Rapporten kartlegger og belyser hvordan barnehageeiere og universitet- og høgskolesektoren forstår og utøver barnehagebasert kompetanseutvikling i et partnerskap. Casefylkene har ulike utgangspunkt med tanke på geografi, ... -
Health professionals’ experiences with the implementation of a digital medication dispenser in home care services – a qualitative study.
Kleiven, Hanne H.; Ljunggren, Birgitte; Solbjør, Marit (Peer reviewed; Journal article, 2020)Background: Implementing digital technology in home care services challenges care arrangements built on faceto-face encounters. Digital welfare technology has been suggested as a solution to increasing demands on health ... -
Ledelse er svaret, men hva er problemet? En diskursanalyse av meldinger til Stortinget i perioden 2006-2019
Janninger, Linda Theresia Ingeborg (Master thesis, 2020)Det ser ut til å være en sammenheng mellom den utdanningspolitikk som blir presentert i meldinger til Stortinget og den forståelse og kunnskap forskningen produserer om barnehageledelse, for eksempel gjennom at forskningen ... -
Mann og pedagogisk leder i barnehagen
Saltrø, Vigdis (Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er ledelse og kjønn i barnehagen. Jeg syns det er viktig å få en bredere forståelse av hvordan barnehagen som en kjønnet organisasjon påvirker menneskene i organisasjonen. Det å se på menns opplevelser ... -
Men’s career choices in early childhood education and care–an embodied intersectionality perspective
Ljunggren, Birgitte; Eidevald, Christian (Peer reviewed; Journal article, 2022)The workforce in early childhood education and care (ECEC) is highly gender-segregated with a majority of women. Gender-sensitive professionalization is regarded a way to recruit more men, but there is a call for more ...