I dur og moll
Abstract
I denne studien har jeg sett på hvordan spesialpedagogen kan bruke musikk i arbeidet med barnehagebarns språk- og kommunikasjonsutvikling. Jeg har hatt Nordahl-rapporten i tankene rundt denne studien, da det kommer fram at den hyppigste årsaken til at barn mottar spesialpedagogisk hjelp er språk- og kommunikasjonsvansker. Samtidig rettes det et kritisk blikk mot det spesialpedagogiske arbeidet, som ser ut til å være lite funksjonelt og ekskluderende (Nordahl et al, 2018, s. 63). Jeg ønsket derfor å se på en måte å gjøre det spesialpedagogiske arbeidet mer funksjonelt og inkluderende, og forsøke å løfte fram spesialpedagogens rolle i det forebyggende arbeidet med språk- og kommunikasjonsutvikling. I lys av dette formulerte jeg problemstillingen og forskningsspørsmålene som vist under:
«Hvordan kan bruk av musikk i det spesialpedagogiske arbeidet bidra til barns språk- og kommunikasjonsutvikling?»