Barnehagen som flerreligiøs arena
Abstract
Med utgangspunkt i temaet barnehagen som flerreligiøs arena, har jeg i denne oppgaven forsøkt å få en økt forståelse for hvilke opplevelser og erfaringer foreldre tilknyttet Jehovas vitner som minoritetsreligion, har med barnehagen som arena. Det har vært et fokus å få tak i deres oppfatninger av rollen barnehagen har - og kan ha - i arbeidet med å forstå og eventuelt synliggjøre religiøs tilhørighet i hverdagen, samt hvordan samarbeid og deltakelse kan skje i så måte.
Med bakgrunn i problemstillingen: «Hvilke erfaringer og opplevelser har foreldre med tilknytning til Jehovas vitner, med barnehagen som arena for samarbeid og deltakelse?», har jeg valgt et fenomenologisk vitenskapsteoretisk utgangspunkt for mine undersøkelser, samt et fenomenologisk kvalitativt forskningsdesign. Jeg har anvendt minifokusgruppeintervju som metode for datainnsamling, hvor jeg fikk informantenes beskrivelser av deres livsverden; deres subjektive forståelser og følelsesmessige erfaringer knyttet til møtet med barnehagen. Dette førte til en økt forståelse for deltagernes religiøse tilhørighet og behov, og for betydningen dette kunne ha for rollen som barnehagelærer i barnehagen, som samarbeidende, inkluderende arena.
Datainnsamlingen gav meg et bredt favnende materiale. Empirien er drøftet i lys av teoretiske perspektiver som omhandler religionsidentitet, tilhørighet og fordommer, religionsmangfold i barnehagen, samt barnehage-hjem-samarbeid i en religiøst mangfoldig arena. Jeg er selv barnehagelærer på tjuende året, og har båret med meg en forforståelse inn i dette prosjektet som er preget av egen og andre barnehageansattes mangel på kunnskap om det religiøse mangfoldet som barnehagebarna representerer. Det å direkte oppsøke mennesker tilhørende Jehovas vitner som religiøs trosretning, har vært av stor betydning for dette prosjektet, ut fra et livsverdensperspektiv. Det etiske hensynet til informantene har stått sentralt gjennom arbeidet, samt de profesjonsetiske overveielsene.
Jeg avrunder masteroppgaven med å synliggjøre noen av hovedfunnene og deres verdi for kunnskapsheving om blant annet religionsidentitet, fordommer, samt vitnenes erfaringer fra barnehage-hjem-samarbeidet. I tillegg forsøker jeg å synliggjøre hvordan kunnskapshevingen eventuelt kan oppnås. Avslutningsvis søker jeg å belyse tematikkens kompleksitet, og peker på veier å utforske videre knyttet til barnehagens rolle som religiøst mangfoldig arena.