Foreldreperspektiv på overgangen fra barnehage til skole
Chapter, Peer reviewed
Published version

View/ Open
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Lyngseth, E. J., Schanke, T., & Smeby, K. W. (2025). Foreldreperspektiv på overgangen fra barnehage til skole. I G. M. Strand & A. Järnerot (red.),Overganger i oppvekst og utdanningsløpet: Fra barnehage til læretid eller høyere utdanning (s. 22–42). Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215069609-25-02Abstract
Foreldres erfaringer fra og synspunkter på barnas overgang fra barnehage til skole blir sjelden tematisert i forskning. Vårt kapittel bidrar med å utforske og løfte fram foreldres erfaringer fra et innovasjonsprosjekt, og våre funn kan gi ansatte i barnehager og skoler verdifulle innspill til endringer i sine samarbeidsrutiner i barns overgang til skolen. Kapittelet bygger på kvalitative data fra prosjektet Bedre skolestart for alle (2020–2024). Våre analyser er basert på intervju med 30 foreldre til barn siste året i barnehagen og høsten etter skolestart i en periode på tre år. Gjennom tematisk analyse kommer tre temaområder: 1. Den viktige forberedelsen, 2. Samarbeidshandlinger mellom skole og barnehage, 3. Overgang til å bli skoleforeldre. Analysene viser at foreldrene opplever en tilpasningsprosess til skolens rammer og forventninger. Foreldrene verdsetter flere nye overgangstiltak som barnehagen og skolen har initiert i forkant av skolestart i prosjektperioden, og de opplever en positiv endring og «modernisering» av aktivitetene for barn og foreldre på innskrivingsdagen. Overgangsaktivitetene hadde blitt mer dynamiske og i samsvar med barna og foreldrenes behov. De ble beskrevet som aktiviteter hvor barnehage og skole samarbeidet. Å trå inn i det ukjente kan by på utfordringer for familien ved skolestarten. Vårt hovedinntrykk er at foreldrenes erfaringer peker i retning av at barnehagen og skolens økte samarbeid har gitt positive resultater for foreldrenes og barnas opplevelse av overgangen til skolen.