dc.contributor.author | Lysklett, Olav B. | |
dc.contributor.author | Berger, Henrik Wien Berre | |
dc.date.accessioned | 2025-02-26T11:38:16Z | |
dc.date.available | 2025-02-26T11:38:16Z | |
dc.date.created | 2025-02-13T09:30:52Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.citation | Lysklett, O. B., & Berger, H. W. B. (2025). Barnehageovertakelse – en svært realistisk praksis. Nordisk barnehageforskning, 22(2), 21–40 | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3180615 | |
dc.description.abstract | Barnehagelærerutdanningen er en profesjonsutdanning der det legges stor vekt på praksis. Denne skal bidra til kontinuitet og progresjon i studiet, og til å skape sammenheng mellom teoretisk og praktisk kompetanse. Likevel mener nyutdannede barnehagelærere at gapet mellom utdanningen og barnehagehverdagen er stort. Siden 2005 har Dronning Mauds Minne høgskole gjennomført en ukes barnehageovertakelse i tillegg til ordinær praksis. Denne studien har som mål å finne ut hvordan studentene erfarer en slik barnehageovertakelse. 79 studenter deltok i en spørreundersøkelse etter gjennomført barnehageovertakelse. Studentene vurderer barnehageovertakelse som realistisk og lærerik. De opplever at de ansatte i barnehagen gir dem stor frihet, og at de får et stort ansvar. Samarbeidet studentene har med hverandre og med barnehagene, fremheves også. Barnehageovertakelse kan dermed bidra til å gjøre studentene bedre rustet som profesjonsutøvere i barnehagen. At de får bedre tid til å forberede overtakelsen, og at den kan gjennomføres i god tid før eksamen, blir av studentene fremhevet som mulige forbedringer. Mer tid til refleksjoner over læringsutbytter, og gjerne med en lærer som veileder, kan og gjøre barnehageovertakelsen mer lærerik. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Barnehagelærerutdanning | en_US |
dc.subject | Preschool teacher education | en_US |
dc.title | Barnehageovertakelse – en svært realistisk praksis | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | ©2025 Forfatterne | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Education: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 21-40 | en_US |
dc.source.volume | 22 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk barnehageforskning | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/nbf.v22.611 | |
dc.identifier.cristin | 2358786 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |