Show simple item record

dc.contributor.authorLysklett, Olav B.
dc.contributor.authorBerger, Henrik Wien Berre
dc.date.accessioned2025-02-26T11:38:16Z
dc.date.available2025-02-26T11:38:16Z
dc.date.created2025-02-13T09:30:52Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationLysklett, O. B., & Berger, H. W. B. (2025). Barnehageovertakelse – en svært realistisk praksis. Nordisk barnehageforskning, 22(2), 21–40en_US
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3180615
dc.description.abstractBarnehagelærerutdanningen er en profesjonsutdanning der det legges stor vekt på praksis. Denne skal bidra til kontinuitet og progresjon i studiet, og til å skape sammenheng mellom teoretisk og praktisk kompetanse. Likevel mener nyutdannede barnehagelærere at gapet mellom utdanningen og barnehagehverdagen er stort. Siden 2005 har Dronning Mauds Minne høgskole gjennomført en ukes barnehageovertakelse i tillegg til ordinær praksis. Denne studien har som mål å finne ut hvordan studentene erfarer en slik barnehageovertakelse. 79 studenter deltok i en spørreundersøkelse etter gjennomført barnehageovertakelse. Studentene vurderer barnehageovertakelse som realistisk og lærerik. De opplever at de ansatte i barnehagen gir dem stor frihet, og at de får et stort ansvar. Samarbeidet studentene har med hverandre og med barnehagene, fremheves også. Barnehageovertakelse kan dermed bidra til å gjøre studentene bedre rustet som profesjonsutøvere i barnehagen. At de får bedre tid til å forberede overtakelsen, og at den kan gjennomføres i god tid før eksamen, blir av studentene fremhevet som mulige forbedringer. Mer tid til refleksjoner over læringsutbytter, og gjerne med en lærer som veileder, kan og gjøre barnehageovertakelsen mer lærerik.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectBarnehagelærerutdanningen_US
dc.subjectPreschool teacher educationen_US
dc.titleBarnehageovertakelse – en svært realistisk praksisen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2025 Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Education: 280en_US
dc.source.pagenumber21-40en_US
dc.source.volume22en_US
dc.source.journalNordisk barnehageforskningen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/nbf.v22.611
dc.identifier.cristin2358786
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal