Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSemundseth, Marit
dc.contributor.authorMunch, Christine Bjerkan Østbø
dc.contributor.authorHopperstad, Marit Holm
dc.date.accessioned2025-01-31T08:35:06Z
dc.date.available2025-01-31T08:35:06Z
dc.date.created2025-01-29T14:37:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationSemundseth, M., Munch, C. B. Østbø, & Hopperstad, M. H. (2024). Kunsten å kreve. En studie av personalets multimodale kravtekster til foreldre i barnehagens garderobe. Nordic Journal of Literacy Research, 10(4).en_US
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3175562
dc.description.abstractI denne studien undersøker vi hvordan ansatte utformer kravtekster om påkledning i 13 garderober i norske barnehager med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hva kjennetegner personalets multimodale kravtekster til foreldre i barnehagens garderobe? Det empiriske grunnlaget for denne artikkelen er 40 unike kravtekster, hvorav 24 omhandler klær og påkledning. Det teoretiske rammeverket er sosialsemiotisk multimodal teori. Studien er hermeneutisk med en induktivdeduktiv tilnærming. Gjennom våre analyser finner vi at skriftspråket har funksjonell tyngde, og at kravene varierer i grad av kontekstavhengighet. Bruk av ulike semiotiske ressurser bidrar til å dempe eller forsterke kravene. Tekstene mangler ofte eksplisitt informasjon om hvem som er avsender, mottaker og aktør. I diskusjonen drøfter vi hvordan tekstene balanserer tydelige krav med en vennlig fremstilling, samt hvordan kulturkonteksten påvirker forståelsen av tekstene. Det er utfordrende for ansatte å produsere tekster til en kulturelt mangfoldig foreldregruppe. Studien gir innsikt i barnehageansattes tekstkompetanse og diskuterer betydningen av valgene de tar når de formulerer kravtekster rettet mot foreldre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKunsten å kreve. En studie av personalets multimodale kravtekster til foreldre i barnehagens garderobeen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2024 Forfatterneen_US
dc.source.pagenumber28-45en_US
dc.source.volume10en_US
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doi10.23865/njlr.v10.6145
dc.identifier.cristin2351417
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal